Strammer inn for slappe musikere

De siste årene har et mindretall studenter ved Norges musikkhøgskole (NMH) fullført studiene til normert tid. Nå blir det langt strengere forhold.

Ved NMH har det vært et økende problem at de fleste bachelor- og masterstudentene ikke fullfører hovedemnene sine til normert tid.

– Bare 25 prosent av de som begynte mastergradsstudier ved NMH i 2005 har fullført studiene på normert tid. Det betyr at 3 av 4 har trukket seg fra eksamen, sier prorektor Ingrid Maria Hanken, som også er leder for studieutvalget ved NMH.

Medregnet bachelorstudentene er det allikevel bare 3 av 10 som fullfører studiet på normert tid.

Uheldig liberalisme

Skolens styre har nå vedtatt innstramninger i reglene for utsettelse av eksamen. Studenter som bruker lengre tid på å fullføre studiene, må dokumentere sykdom, søke om permisjon eller søke om ta et studieår på deltid over to år.

Hanken forteller at både studenter og faglærere ved NMH over lengre tid har hatt en liberal holdning til utsettelse av eksamen som har vært uheldig.

– Studentene ønsker å få en så god karakter som mulig og utsetter eksamen fordi de vil ha mer tid til å øve. Det er urettferdig for studentene som har valgt å fullføre studiene på normert tid at de må konkurrere med andre studenter som har brukt ett år ekstra, sier Hanken.

Hun tror ikke det nå vil bli vanskeligere for studenter å bestå eksamen.

– Stryk på hovedemner skjer bare høyst unntaksvis, sier hun.

Krever bedre tilrettelegging

Jo Fougner Skaansar, leder for Studentutvalget ved NMH, mener det er nødvendig at studentene må vise til en god grunn for å utsette eksamen.

– NMH kan ikke godta at så få studenter fullfører studiene på normert tid. Samtidig bør de ta hensyn til at mange er avhengige av å reise på turneer og spille mens de studerer. For å starte en karriere som frilansmusiker må du bygge opp nettverk, og få trening i å presentere musikken din. Da får du ikke fulgt undervisningen så mye som du burde. I framtiden bør det for eksempel legges ut lydfiler fra forelesninger i teoretiske fag på nettet, sier han.

Skaansar tar selv master i jazzkontrabass, og reiser mye. Han frykter at han ikke får med seg all undervisningen han trenger for å fullføre studiet til våren.

Okkuperer øvingsrom

Hanken mener skolen tar tilstrekkelig hensyn til studentenes turneer.

– Siden dette problemet i all hovedsak dreier seg om avsluttende eksamen på hovedemner, hvor det ikke gis forelesninger, men primært individuell veiledning og spilletimer, burde ikke dette være problematisk. Spilletimer og individuell veiledning kan legges opp fleksibelt, sier Hanken.

Ifølge Hanken har trekk fra eksamen vært kostbart for NMH, fordi det ofte skjer etter at en ekstern sensor har blitt anskaffet.

– Det er også begrenset med øvingsrom på NMH, og når mange som egentlig skulle vært ferdig med studiene også bruker lokalene, går det utover de andre studentene, sier Hanken.