MÅTTE SPENNES FAST: Anna Odell var så rabiat at hun måtte spennes fast da hun ble innlagt på psykiatrisk sykehus. Like etter gikk hun ut av rollen som sinnsyk og fortalte psykiaterne at det hele var en del av et kunstprosjekt. Foto: Anna Odell

«Sinnssyk» student dømt for kunstprosjekt

Ble tvangsinnlagt med vilje.

Den svenske kunststudenten Anna Odell ble i dag dømt i Stockholms tingsrätt til å betale dagbøter, etter at hun i januar i år spilte sinnssyk for med vilje å bli lagt inn på psykiatrisk sykehus i forbindelse med et en video til hennes avsluttende eksamensprosjekt på kunsthøgskolen Konstfack i Stockholm.

Dagen etter ble hun skrevet ut fra sykehuset etter at hun la kortene på bordet og fortalte psykiaterne at hun hele tiden hadde spilt psykisk syk.

I ettertid ble Odell politianmeldt, blant annet for vold mot polititjenestemennene som hentet henne og for falsk alarm. Hun risikerte opprinnelig opptil to år i fengsel, men ble i dag dømt til å betale 50 dagbøter på 50 svenske kroner.

Skapte enorm debatt

Etter at stuntet ble offentlig kjent skapte det en av de største kunstdebattene i Sverige noensinne. Diskusjonene har for det meste dreid seg om hvor langt man som kunstner skal kunne gå for å få frem sin visjon. Samtidig har diskusjonene rundt kunstverket handlet om hvilke feil ved den svenske psykiatrien hun har ønsket å belyse.

Da Odell vitnet i tingretten i Stockholm da rettssaken ble holdt forrige mandag sa hun imidlertid at hun kan takke psykiatrien for at hun er i live.

– Jeg har selv fått livet mitt reddet av psykiatrien, sa Odell ifølge Expressen.

I 1995 ble hun nemlig også tvangsinnlagt på psykiatrisk institusjon, men da med en virkelig psykisk lidelse. Hun har selv sagt at det var hennes opplevelser i forbindelse med dette som inspirerte henne til å lage filmen.

Odell mener også at tvangsinnleggelser i enkelte tilfeller kan være nødvendig.

– Antakeligvis reddet det mitt liv den gangen i 1995. Men jeg ønsker å stille spørsmål ved måten det gjøres på, sa hun til Dagsavisen tidligere i sommer.

Vurderer anke

Ifølge Dagens Nyheter vurderer Odell nå å anke dommen. Hun sier til avisa at hun er fornøyd med at bøtene ble såpass lave, men at hun er uenig i at hun ble dømt. Hun har hele tiden sagt at hun handlet i god tro, blant annet ved å forhøre seg med en advokat om lovligheten i stuntet, og at hun sannsynligvis ikke ville ha gjennomført det dersom hun hadde visst at det var ulovlig.

Odell er imidlertid glad for debatten som har oppstått rundt eksamensprosjektet.

– Jeg er fornøyd. Det har kommet frem en del viktige spørsmål i forbindelse med prosjektet. Diskusjonen som har oppstått om psykiatrien er positiv, sier hun til Dagens Nyheter.