ANNIKEN HUITFELDT, barne- og likestillingsminister (Ap)

Vil styrke kontakten med arbeidslivet

…og ha flere etniske minoriteter i akademia.

HØYERE UTDANNING PÅ DAGSORDEN

Universitas vil hver uke fram mot Stortingsvalget presentere to partiers politikk for forskning og høyere utdanning. Denne uken: Høyre og Arbeiderpartiet. Neste uke: Senterpartiet og Rødt.

Ap vil:

• Styrke kvaliteten og relevansen til bachelorutdanningene, slik at de er mer tilpasset arbeidslivets behov.
  • Ha sterkere nasjonal styring for å sikre økt samarbeid, mer spesialisering og bedre
  • arbeidsdeling mellom de høyere utdanningsinstitusjonene.

• Øke bevilgningene og legge om utbetalingsstrukturen for studielån, slik at studiefinansiering betales ut over elleve måneder.
  • At studielån og stipend reguleres minst i takt med prisstigningen.
  • At utdanningsinstitusjonene i større grad enn i dag tilpasser sine tilbud for livslang læring og arbeidslivets behov.
  • Forenkle og effektivisere godkjenningsprosedyrer for utdanning tatt i utlandet.
  • Styrke forskerrekrutteringen og innføre flere post.doc-stillinger og faste stillinger.
  • Legge til rette for økt kommersialisering av forskningsresultater.
  • At forskere, studenter og bedrifter har tilgang til relevant, moderne utstyr.

– Vil Arbeiderpartiet (Ap) gå ut med noen garantier i forsknings- og utdanningssaker hvis partiet får fortsette i regjering?

– Vi garanterer å fortsette styrkingen av både forskning og utdanning.

Universiteter og høyskoler må være i stand til å ta imot den nye strømmen studenter som kommer i kjølvannet av finanskrisen.

– Hvor viktig er utdanning og forskning i Aps politikk?

– Høyt kunnskapsnivå er helt avgjørende for å ha et konkurransedyktig

næringsliv. Norge er blant de landene med den største andelen personer i høyere utdanning. Utdanningspolitikken handler også om å løfte nye grupper inn i velferdssamfunnet, og for Ap er det viktig å inkludere nye grupper, som for eksempel etniske minoriteter, gjennom utdanningssystemet.

– Hva er hovedprioriteringene for Ap i utdanningspolitikken?

– Å kunne tilby like muligheter for alle til å ta høyere utdanning. Derfor skal studieplass fortsatt være gratis, studiefinansieringen må styrkes og det må bygges flere studentboliger. Ap ønsker også at kvaliteten på høyere utdanning skal heves, samt en økt forskningsinnsats. Norsk forskning skal ligge i toppklasse på områdene energi, miljø, maritim og marin sektor og nordområdespørsmål.

– Hva må nedprioriteres for å oppnå dette?

– Vår viktigste prioritering er å velge offentlig velferd som forskning og utdanning framfor milliarder i skattekutt.

– Ønsker Ap å endre dagens studiefinansieringssystem?

– Vi går inn for å øke bevilgningene og legge om utbetalingsstrukturen, slik at studiefinansiering utbetales over elleve måneder. Satsene skal reguleres i takt med prisstigningen.

– Hvor stor del av BNP bør gå til forskning og høyere utdanning?

– Ap følger treprosentmålet, med en prosent offentlig finansiert og to prosent fra næringslivet. Den offentlige forskningsinnsatsen har økt til over 0,9. Dette utgjør en økning på rundt 30 prosent, og målet om en prosent er mulig å nå i neste periode.

– Hva vil Ap gjøre for å bedre vilkårene for forskere og forskning?

– Det skal satses mer på forskning, både offentlig og fra næringslivet. Utdannings- og forskningsinstitusjonene må sikres avansert vitenskaplig utstyr samt vitenskapsteoretisk og etisk kompetanse i forskerutdanningen. Vi vil også styrke rekrutteringen av flere forskere og øke forskerutvekslingen med andre land.

– Hvordan stiller Ap seg til sponset forskning?

– Midler utenfra er en viktig del av forskningen, men vi må ha en stor andel statsfinansiert grunnforskning også. Arbeiderpartiet ønsker begge deler, og forskningstemaer bør ikke kun bestemmes fra økonomiske hensyn. Et eksempel kan være innenfor helse: Det må forskes også på forebyggende arbeid, ikke bare medisiner.

– Er Norge tjent med at store høyskoler blir gjort om til universiteter?

– Som Ap-politiker er jeg for å dele goder, men å dele ut universitetstitler bør ikke være noe mål i seg selv.

– Ap ønsker å styrke bachelorgradens kvalitet og relevans. Hvordan skal dette gjøres?

- Studiestedene må legge til rette for at studentene skal kunne komme ut i arbeid ved endte studier.

– Studiestedene må legge til rette for at studentene skal kunne komme ut i arbeid ved endte studier. Vi har ikke en bestemt standard for hvordan dette skal gjøres, for det vil variere fra fag til fag, men et samarbeid mellom utdanningsinstitusjonene og arbeidslivet er helt sentralt for å styrke bachelorgraden. Det vi ser er at høyskoler ofte har kommet mye lenger enn universitetene på dette området, og har en tettere kontakt mellom arbeidsliv og studier.