Streikefare gir heiskutt

Heisene ved UiO er slått av grunnet streikefare. Det gir enkelte utfordringer.

Publisert

Vakt- og alarmsentralen ved Universitetet i Oslo (UiO) er varslet tatt ut i en eventuell streik. Teknisk avdeling, som har avdelingen under seg, har derfor slått av alle heisene inntil situasjonen er avklart.

– Det er de som tar imot alarmene hvis du blir stående fast i heisen, og derfor har vi stengt heisene. Vi kan ikke risikere at noen blir sittende fast. I og med at streiken kan begynne ved midnatt måtte vi få dem stengt før arbeidstiden er over. Derfor er de stengt nå, kunne TA-direktør Frode Meinich fortelle Universitas i 16-tiden tirsdag.

– Hva skjer med folk som bruker rullestol og lignende?

– Vi har oppfordret enheter til å finne løsninger på det, for eksempel finne et annet sted for undervisning og eksamen for studenter med rullestol, og få plassert ansatte med rullestol et annet sted midlertidig.

En eventuell streik kan stikke kjepper i hjulene for enkelte av kantinene på UiO.

– Vi har varelevering på gateplan i de fleste kantinene, men et par- tre steder bruker vi vareheis, sier Alain Clérambault, administrerende direktør i Studentkafeene.

– Kan det bli mattrøbbel ut av det her?

– Nei, vi håper ikke det, vi gjør alt vi kan. Vi får bære om vi må, sier han.

Spisearealet tilhørende kantina ved Det samfunnsvitenskapelige fakultet, et sted flittig brukt til lesing etter selve kafeens stengetid, vil på grunn av streikefaren stenge når kafeen stenger. Dette fordi sikkerhetsgitteret som vanligvis sperrer adgangen til kjøkkenområdet ikke kan kjøres ned uten at personalet risikerer å bli innestengt. Kjøkkenområdet kan nemlig bare stenges innenfra, og eneste vei ut etter dette er vareheis.