VIL KUTTE STIPEND: Arnold Schwarzenegger, guvernør i California. (Foto: flickr / Creative Commons / Thomas Hawk)

Kriserammet Arnold vil kutte stipend til fattige studenter

Arnold Schwarzenegger vil legge ned velferdsprogrammer for fattige for å bøte på Californias gigantiske budsjettunderskudd på 152 milliarder kroner.

Guvernør i California, Arnold Schwarzenegger, går nå drastisk til verks for å balansere regnskapet i delstaten. Med et stadig økende budsjettunderskudd, som foreløpig ligger an på å bli på rundt 152 milliarder i år, er det åpenbart nødvendig å foreta seg noe for å minske effektene av finanskrisen.

Det siste forslaget til den tidligere filmstjernen er å legge ned delstatens største velferdsprogram, som tidligere har fungert som et sikkerhetsnett for den fattige delen av befolkningen, melder Los Angeles Times. En del av dette velferdsprogrammet er en stipendordning for universitetsstudenter med lav eller middels inntekt. Hvert år innlemmes 77 000 nye studenter i denne stipendordningen, og gir dem dermed en mulighet til å få en universitetsutdannelse som de ellers ikke ville hatt råd til å ta. Med kutting av denne posten håper Arnold å kunne spare over 1 milliard kroner i året nå, men dette beløpet vil stige til nesten 6 milliarder etter hvert som de som allerede mottar stipendet blir ferdig med utdannelsen.

Foreløpig er ingen av forslagene vedtatt, men det er ifølge Aaron McLear, talsmann for Schwarzenegger, svært sannsynlig at de vil bli iverksatt.

– Vi har veldig få muligheter igjen, sier McLear til Los Angeles Times.

Schwarzenegger selv sier at han er tvunget til å gå hardt til verks for å få orden på økonomien.

– Inntektene våre er nå tilbake på 1999-nivå, så vi må ta drastiske skritt. Vi må se tilbake til det som skjedde i 1999, sa den tidligere Terminator-skuespilleren til pressen under en morgenbønnfrokost i delstatshovedstaden Sacramento.