– Medievitenskap er for lett

Eksamensoppgavene som gis på medievitenskap er for enkle, mener flere studenter. Ved UiO stryker kun 2,2 prosent.

Publisert

Medievitenskapsstudent Ida Aalen kom med kraftig kritikk mot eksamensoppgavene som blir gitt i medievitenskap da hun deltok på debattarrangementet «Mikke Mus-faget. Hva skal vi med medieforskning?» under Nordiske Mediedager i Bergen i forrige uke. Aalen studerer selv medievitenskap ved NTNU, hvor strykprosenten i fjor var på kun 0,7 prosent. Hun mener eksamensoppgavene som gis er for enkle i forhold til pensum.

– Min personlige oppfatning er at den lave strykprosenten undergraver hele faget. Folk som ikke har lest kan stå på eksamen og det er alt for lett å få en C, sier Aalen til Studvest.

– For å komme med et eksempel, på min forrige eksamen fikk jeg spørsmålet «hva kjennetegner fjernsynet som kommunikasjonsmiddel?» Jeg tenkte kødder du med meg? Alle klarer jo alltids å skrive ned noe om fjernsyn. Du må selvfølgelig kunne hele pensum for å få en A, men det blir bare provoserende at det er så lett å stå når du selv har vært flittig og forberedt deg godt, sier hun.

Universitetet i Oslo har landets høyeste strykprosent ved medievitenskap, men likevel er det kun 2,2 prosent som stryker på eksamenene her. Medievitenskap på Universitetet i Bergen (UiB) har en strykprosent på 1,7.

Medievitenskapsprofessor Helge Østbye ved UiB mener på sin side at den lave strykprosenten på faget heller skyldes at studentene er flinke enn at faget er for lett.

– Det er mulig det er et fag en kan komme seg gjennom uten dyp pensumforankring, men jeg vil benekte at det er mulig å gjøre det spesielt godt. Strykprosenten er lav fordi vi har rimelig gode studenter og et relativt arbeidsintensivt opplegg, sier han til Studvest.