SLADREMELDING: Studenter i England kan studentene nå sms-sladre på sine egne professorer. (Illustrasjonsfoto)

Sladrer på professorer

Lei av forelesere som ikke møter opp? I England har studentene lansert en egen sladretjeneste for å angi unnasluntrende professorer.

Ved Manchester Metropolitan University i England har en ny mobiltjeneste skapt furore blant de universitetsansatte. Mobiltjenesten «The LATE campaign» innebærer at studenter kan sende en tekstmelding til den lokale studentunionen når foreleseren ikke dukker opp i tide eller ikke møter opp uten å ha sagt i fra på forhånd. Hver uke samler studentunionen sammen tekstmeldingene fra hvert fakultet og leverer en rapport om foreleserne til dekanen.

– Spionerer

Tjenesten har imidlertid ikke falt i særlig god jord hos arbeidsgiverforeningen for de universitetsansatte. De hevder at studentene med den nye mobiltjenesten blir oppfordret til å spionere på foreleserne.

– Forholdet mellom lærer og student er noe av det viktigste i høyere utdanning, og prosjekter som oppfordrer en til å spionere på den andre, uansett hvor godt det er ment, undergraver dette forholdet, sier en talsperson for arbeidsgiverforeningen til Times Higher Education.

– Ingen heksejakt

Studentunionen sier på sin side at de startet opp tjenesten fordi mange studenter var lei av å møte opp på forelesninger hvor foreleseren ikke dukket opp uten at de hadde fått beskjed på forhånd.

– Selvfølgelig kan forelesere ha gode grunner for å avlyse forelesninger, men i nær 40 prosent av alle tilfeller møter studentene opp til avlyste forelesninger. Når studentene har måttet betale for barnepass og reist gjennom rushtrafikken bare for å finne en lapp på døra som sier at forelesningen er avlyst, så er ikke det rettferdig, sier Nicola Lee, leder for studentforeningen ved universitetet.

Hun avviser også de universitetsansattes påstand om at mobiltjenesten er spionering.

– Dette er ikke en heksejakt. Vi følger bare opp læringen ved universitetet og sørger for at studentene får det de har krav på, sier hun.