LOVER SEMINARPENGER: Påtroppende rektor Ole Petter Ottersen.

Mindre til innkjøp, mer til seminarer

15 millioner skal tas fra innkjøpsbudsjettet og brukes på seminarundervisning, lover påtroppende rektor Ole Petter Ottersen.

På tampen av rektorvalgkampen ved Universitetet i Oslo (UiO) lovte Ole Petter Ottersen 15 millioner kroner ekstra til seminarundervisning.

– Det står jeg selvsagt fast ved. Vi har beregningene klare, og vet at det er betydelig innsparingspotensial på innkjøpsbudsjettet, sier den blivende rektoren, som vant valget klart, med 65 prosent av stemmene.

Igangsatt av Ellingsrud

Nåværende rektor Geir Ellingsrud påpeker at det sittende rektoratet også har arbeidet for innsparinger på innkjøpsbudsjettet, og at det er de som har igangsatt gjennomgangen av innkjøpsseksjonen.

– I lang tid har det vært et voldsomt fokus på innkjøp, og gjennomgangen vi har hatt vil føre til generelle innsparinger. Men det tar tid, sier Ellingsrud.

Studentpolitiker og universitetsstyremedlem Jomar Talsnes er skeptisk til om innsparingen vil komme raskt nok til å forbedre seminarundervisningen i tide.

– Ottersen får ikke pengene i morgen, og seminarundervisning trenger midler umiddelbart, sier Heggdal.

Ottersen er likevel optimistisk.

– Vi er selvsagt opptatt av å få styrket seminarundervisningen så snart som mulig, og forhåpentligvis i kommende studieår, svarer Ottersen.

Milliardbudsjett

UiO kjøper inn varer og tjenester for 1,4 milliarder kroner årlig. Tre til fem prosent av disse pengene vil kunne spares inn når man får på plass et nytt innkjøpssystem, skal vi tro administrasjonen.

Systemet lanseres til sommeren, og innebærer blant annet at færre personer vil ha autoritet til å gjøre innkjøp, og at disse vil kunne kjøpe inn større partier med varer.

– Universitetet er en kjempestor aktør når det gjelder innkjøp. Det skulle bare mangle at vi ikke får gode betingelser når vi kjøper store kvanta av varer og tjenester. Går du til en bilforretning og kjøper ti biler, får du selvsagt avslag, sier Ole Petter Ottersen.

NTNU i Trondheim sparte rundt fem prosent av budsjettet ved omgjøring av innkjøpssystemet der.