Studentlista -odontologi, medisin, teologi

Toppkandidat: Kristine Jonassen

Alder: 20

Studerer: Medisin, 2. semester

Vi vil samarbeide for å løse turnusproblematikken for leger

Hvilket politisk parti identifiserer din fraksjon seg mest med?

Vi identifiserer oss ikke med noe bestemt politisk parti.

Hvilke tre kampsaker definerer din fraksjon?

1. Vi ønsker å øremerke midler fra UiO sentralt til utplasseringsordninger og praksisundervisning, fordi vi ser at dette er den delen av undervisningen det først kuttes i.

2. Vi vil samarbeide for å løse turnusproblematikken for leger, fordi det er uholdbart at samfunnet utdanner kandidater som ikke får fullført sin vei mot en endelig autorisasjon.

3. Vi ønsker å gi alle representanter i Studentparlamentet like rettigheter fordi vi mener at det er viktig at studentutvalgene er en anerkjent del av studentdemokratiet ved UiO.

Er det noen velferdsområder din fraksjon ikke vil prioritere?

Vi ønsker ikke å bygge ned velferdstilbudet til studentene ved UiO, og kommer til å arbeide for å opprettholde en kvalitet på minst dagens nivå, også gjennom sammenslåingsprosessen mellom SiO og OAS.

Er det noen andre studentpolitiske saker din fraksjon ikke vil prioritere?

Vi ønsker ikke å bruke tid i Studentparlamentet på lange diskusjoner om internasjonale saker som ikke angår det daglige studentlivet til UiO-studentene. Vi ønsker et fokus på de sakene som angår den enkelte student enten direkte, eller gjennom arbeidet med nasjonale regler og

forskrifter.

Hva tror du er realistisk å få til i løpet av et år?

Universitetet er en stor organisasjon, og vi tror at et langsiktig arbeid gir resultater, men det kan være vanskelig å måle resultatene i løpet av et år. Det vi tror vil være mulig, er å få den nyvalgte rektoren til å bevisst prioritere kvalitet i undervisningen, noe som forhåpentligvis vil merkes allerede i løpet av det neste året.

Er dere for kjønnskvotering av vitenskapelige stillinger? Nei.

Bør universitetet bevege seg mer i retning av et eliteuniversitet? Nei.

Er det bedre å legge ned et smalt emne enn å kutte i generell seminarundervisning på et fakultet? Ja.