Realistlista

Vil hjelpe studentforeldre – og allergikere

Toppkandidat: Sveinn Sandvik Svendsen

Alder: 25

Studerer: Master i matematikk og mekanikk

Vi vil nedprioritere saker som kun er til for å massere partipolitiske egoer

Hvilket politisk parti identifiserer din fraksjon seg mest med?

Intet. Vi er først og fremst studentenes representanter.

Hvilke tre kampsaker definerer din fraksjon?.

1. Verne om kafédriften til studentkjellerne. Vi vil at studentforeninger, SiO-serveringer og Teknisk avdeling skal kunne sameksistere uten konflikter som det har vært på SV.

2. Gjøre livet lettere for studenter som er allergikere eller foreldre.

3. Studentkontroll av fadderordningen. Vi mener at det er studentene som best kan gi nye studenter en god velkomst, og som kjenner studentenes sosiale arenaer.

Er det noen velferdsområder din fraksjon ikke vil prioritere?

Realistlista ser ikke at noen velferdssaker bør nedprioriteres, da kontinuerlig og helhetlig arbeid er det beste for å styrke studentvelferden. Vi vil følge opp sakene studentmånedskort, studenter med barn, matallergi og matintoleranse fra forrige periode.

Er det noen andre studentpolitiske saker din fraksjon ikke vil prioritere?

Vi prioriterer det studentene melder til oss. Derfor sender vi beskjed til fagutvalgene når det er ting som angår studenter ved et eller flere institutt spesielt, og ber om tilbakemeldinger. Vi vil nedprioritere saker som kun er til for å massere partipolitiske egoer.

Hva tror du er realistisk å få til i løpet av et år?

Alle kampsakene våre er gjennomførbare, men vi må fortsette å jobbe med dem dersom de skal gjennomføres. SP er interesseorganisasjonen til studentene, mens de reelle beslutningene tas i organer hvor studentene er i mindretall. Derfor er ofte gjennomførbarheten sterkt avhengig av de andre gruppene på UiO.

Er dere for kjønnskvotering av vitenskapelige stillinger? Nei.

Bør universitetet bevege seg mer i retning av et eliteuniversitet? Nei.

Er det bedre å legge ned et smalt emne enn å kutte i generell seminarundervisning på et fakultet? Ja.