Venstrealliansen

Toppkandidat: Thomas Tallaksen

Alder: 25

Studerer: Master i statsvitenskap

Hvis UiO kutter mer i undervisningen vil vi okkupere rektors kontor

Hvilket politisk parti identifiserer din fraksjon seg mest med?

Venstrealliansen er partipolitisk uavhengig. Vi har mange medlemmer fra SV og Rødt, men også folk uten partitilknytning.

Hvilke tre kampsaker definerer din fraksjon.

1. Nei til kutt i seminarundervisning. Vi vil ikke sitte på sidelinjen og se på at universitetet igjen kutter i undervisningstilbudet.

2. Flere vurderingsformer. Vi vil ha et større mangfold av vurderingsformer og vi krever at studentene gjennom fagutvalgene skal være med på å bestemme eksamensformene.

3. Større stipendandel. Minst 50 prosent av utbetalingen må være stipend i første omgang. Studentparlamentet må bli flinkere til å ta tak i de større sakene og bråke mer.

Er det noen velferdsområder din fraksjon ikke vil prioritere?

Vi er imot å fjerne formuegrensa for studielån, slik høyrefolket vil. Det er viktigere å kunne øke stipendandelen og at vi får studielån hele året enn at de rike skal få mer. De andre fraksjonene kan bare drite i å svare Radio Nova her, Nova er et verdifullt studenttilbud.

Er det noen andre studentpolitiske saker din fraksjon ikke vil prioritere?

UiO fokuserer for mye på de forskningsmiljøene som allerede er gode. Vi mener derimot det er viktigere å dyrke frem gode forskere med et bredt og godt utdanningstilbud. Det er også stort rom for å kutte ned på fulltidstillitsvalgte i Studentparlmentet og Velferdstinget.

Hva tror du er realistisk å få til i løpet av et år?

Man kan få til svært mye hvis man tør å si ifra og lage bråk. Det siste året har UiO kunnet kutte i undervisningen uten å møte motstand fra våre tillitsvalgte. Vi har aksjonert før, og vil gjøre det igjen. Hvis UiO kutter mer i undervisningen, vil vi okkupere rektors kontor.

Er dere for kjønnskvotering av vitenskapelige stillinger? Ja.

Bør universitetet bevege seg mer i retning av et eliteuniversitet? Nei.

Er det bedre å legge ned et smalt emne enn å kutte i generell seminarundervisning på et fakultet? Blankt.