Jus-lista

Toppkandidat: Mariann Høva Rustberggard

Alder: 26

Studerer: Master i rettsvitenskap

Mange studenter sliter med angst og stress

Hvilket politisk parti identifiserer din fraksjon seg mest med?

Vi er interessepolitikere, vi vil ikke la noe partiprogram komme i veien for hva vi mener er det beste for studentene.

Hvilke tre kampsaker definerer din fraksjon?

1. Rett til utsatt eksamen. Dette er en problemstilling som er spesiell på Det juridiske fakultet, men det ultimate målet er at dette skal bli en reell rettighet for alle studenter.

2. Lovfesting av psykososiale læringsmiljørettigheter. Studenter som befolkningsgruppe sliter mest psykisk, men vi er likevel utelatt både i nasjonale satsninger og i lovverket.

3. Økt satsing på rådgivning i forkant av eksamen. Mange studenter sliter med angst og stress, og dette gjør seg spesielt gjeldende når eksamen nærmer seg.

Er det noen velferdsområder din fraksjon ikke vil prioritere?

Studentbarnehager, rett og slett fordi vi i 2008 opplevde at SiOs barnehager både oppnådde full barnehagedekning, og ble kåret til landets beste barnehager. Kollektivtransport, fordi prisen på studentmånedskort ble kraftig redusert i 2008 etter påtrykk fra studentene.

Er det noen andre studentpolitiske saker din fraksjon ikke vil prioritere?

Øremerking av vitenskaplige stillinger og lignende saker. Vi syns det er viktig å prioritere saker som påvirker studentene direkte og som er prekære.

Hva tror du er realistisk å få til i løpet av et år?

Det er meget realistisk å få til en økt satsing på rådgivning i forkant av eksamen. Jeg har også tro på at vi kan komme enda lenger enn vi allerede har kommet i forhold til å verne studentenes psykososiale læringsmiljø. Når det kommer til retten til utsatt eksamen bør det være realistisk å få til dette, men en lovfestet rett ligger lenger frem i tid.

Er dere for kjønnskvotering av vitenskapelige stillinger? Nei.

Bør universitetet bevege seg mer i retning av et eliteuniversitet? Nei.

Er det bedre å legge ned et smalt emne enn å kutte i generell seminarundervisning på et fakultet? Ja.