Sosialdemokratene

Toppkandidat: Mari Helén Varøy

Alder: 25

Studerer: Bachelor i Statsvitenskap

Alle studenter skal ha billig sted å bo

Hvilket politisk parti identifiserer din fraksjon seg mest med?

Arbeiderpartiet.

Hvilke tre kampsaker definerer din fraksjon?

1. Vi vil kutte stillinger i Studentparlamentet og opprette et nytt aktivitetsfond for foreninger og studentorganer. Vi vil innføre direkte valg til Velferdstinget.

2. Sosialdemokratene vil stoppe utdanningskuttene på UiO og vi vil fremme forslag i Universitetsstyret om opptrappingsplan for undervisning, seminarer og veiledning.

3. Det må komme flere studentboliger til Oslo og vi vil bygge oss ut av studentboligkrisen. Alle studenter skal ha billig sted å bo. Sosialdemokratene vil jobbe for økt tilskudd til SiO.

Er det noen velferdsområder din fraksjon ikke vil prioritere?

Sosialdemokratene vil ikke privatisere eller åpne for konkurranseutsetting av SiO eller Lånekassen. Vi vil være garantister for en fortsatt samskipnadsordning.

Er det noen andre studentpolitiske saker din fraksjon ikke vil prioritere?

Sosialdemokratene ønsker at UiO fortsatt skal være et breddeuniversitet og vil ikke støtte en elitedreining av universitetet. Vi vil ikke akseptere flere kutt i utdanningstilbudet ved UiO.

Hva tror du er realistisk å få til i løpet av et år?

Sosialdemokratene vil innføre direkte valg til velferdstinget allerede fra høsten. Vi vil arbeide aktivt i universitetsstyret for å heve utdanningskvaliteten, og stemme mot alle kuttforslag ved UiO. I Velferdstinget vil sosialdemokratene jobbe for flere studentboliger til Oslo.

Er dere for kjønnskvotering av vitenskapelige stillinger? Ja.

Bør universitetet bevege seg mer i retning av et eliteuniversitet? Nei.

Er det bedre å legge ned et smalt emne enn å kutte i generell seminarundervisning på et fakultet? Nei.