TJENER GODT: Men ikke like mye som sine engelske kolleger.

Tjener halvparten av engelske rektorer

UiO-rektor Geir Ellingsrud får beskjeden lønn i forhold til sine engelske kolleger, til tross for at han tjener nærmere millionen.

Geir Ellingsrud tjente i 2007 921 935 kroner, ifølge skattelistene. Dette er imidlertid mye mindre enn hva rektorene ved britiske universiteter får for den samme jobben. Her ligger nemlig gjennomsnittslønna for universitetsrektorene på hele 194 000 pund eller rundt 1,8 millioner kroner, ifølge The Guardian. Det vil si at de britiske rektorene i gjennomsnitt tjener kun 250 pund mindre enn statsminister Gordon Brown.

Lønna til rektorene ha økt med rundt 7 prosent i løpet av skoleåret 2007-2008. Samtidig kommer det frem at flere universiteter ønsker å øke studieavgiften og kutte i antall vitenskapelige stillinger for å dempe effektene av finanskrisen.

Diana Warwick, sjef for Universities UK, et fellesorgan for universitetene i Storbritannia, forsvarer imidlertid lønnsøkningen.

– Den gjennomsnittlige økningen som blir omtalt her reflekterer en periode hvor lønnsøkningen for alle ansatte i høyere utdanning for det meste var lik. I denne perioden var også økningen sammenlignbar med hva andre ledere i offentlig sektor fikk. Vi er likevel klare over at universiteter med det endrede økonomiske klimaet står overfor den samme økonomiske usikkerheten som alle andre, sier hun til The Guardian.