MOT FINANSKRISA: Avtredene ved Niels Treschows hus pusses opp.

Doer til seks millioner

Regjeringens krisepakke på 50 millioner kroner til UiO skal gi ny kantine på SV og solide toaletter til humanistene.

Krisepakken

• Universitetet i Oslo får et tilskudd på 60 millioner kroner fra Regjeringens krisepakke. 50 millioner kroner er øremerket vedlikehold og rehabilitering av blokkene til HF og SV, og Domus Medica.

Universitetet i Oslo (UiO) har bestemt hva de 50 millioner kronene fra Regjeringens ekstrabevilgninger mot finanskrisen skal brukes til.

– Noen av prosjektene haster, spesielt på Domus Medica, der taket lekker. Totalt har vi et rehabiliteringsbehov på mer enn fire milliarder, så dette er omtrent én prosent av det vi trenger på sikt, sier teknisk direktør Frode Meinich.

Ny kantine og energitiltak

UiO har funnet tiltak som kan startes raskt, i tråd med Regjeringens ønske om å få opp temperaturen i økonomien. Potten fordeles på elleve prosjekter, og teknisk avdeling håper å være ferdig med de fleste prosjektene i løpet av 2009.

Ved Det samfunnsvitenskapelige fakultet (SV) blir studentkantinen pusset opp for fem millioner. I tillegg får fasadene ved Harriet Holters hus, Eilert Sundts hus A og Vilhelm Bjerkes hus overhaling til ti millioner kroner.

Energitiltak som varmegjennvinningsbatterier i ventilasjonssystemet, utskifting av driftskontrollanlegg og omtekking og etterisolering av tak, til en sum av 19 millioner, vil bli iverksatt ved Domus Medica, samt utskifting av ødelagte vinduer for tre millioner kroner. Disse tiltakene vil få ned energiforbruket ved UiO, forteller Meinich.

– Vi har ikke beregnet ENØK-gevinstene, det må vi se på under prosjekteringen. Men det vil definitivt føre til lavere energiforbruk, sier Meinich.

30 toaletter og jubileum

Ved Det humanistiske fakultet (HF) blir 1. og 12. etasje i Niels Treschows hus renovert, og toalett og sikringsskap i Niels Treschows hus og Henrik Wergelands hus blir pusset opp. Den totale prisen for dette blir på 10,5 millioner kroner.

– Totalt skal vi pusse opp 30 toalettrom. Vi har foreløpig ikke prosjektert dette, men lagt til grunn en grunnsum på 200 000 kroner per toalettrom. Det er ikke en veldig stor sum når man skal renovere våtrom. En oppussing av et privat bad i dag vil for eksempel fort koste 200 000-300 000 kroner. Selv om vi ikke skal lage dusjer, skal vi allikevel lage meget solide toalettrom som forhåpentligvis kan tåle nye 40 år. Meinich sier han tror toalettene der er originale og 40 år gamle.

– Det er også viktig å få til handicap-toaletter i alle etasjer, avslutter han.

I forbindelse med jubileet i 2011 blir dessuten uteområdet mellom SV og HF, øvre del av midtaksen på Blindern, pusset opp for 2,5 millioner kroner.