ULOVLIGE TIERE: Leder for Velferdstinget, Inge Carlén, mener det er uheldig at lovgrunnlaget ikke ble sjekket før velferdspolitisk komité foreslo obligatorisk betaling av SAIH–tierne.

Lovstridig

Velferdstinget skal i helgen vedta om de skal jobbe for å gjøre SAIH-støtten obligatorisk. Det kontroversielle forslaget er i strid med loven.

Dersom studentene ikke gis adgang til å reservere seg mot innbetaling av bidrag til internasjonalt hjelpearbeid i forbindelse med innbetalingen, skal de kunne kreve refusjon i ettertid. Lov om studentsamskipnader paragraf 12.

Leder for Velferdstinget Inge Carlén, innrømmer at det har gått litt fort:

– Det er uheldig at man ikke har sjekket ut de juridiske forholdene først.

Han poengterer at det kan ligge en intensjon om en lovendring i forslaget, men dette kommer ikke klart frem. Som leder synes Carlén også det lave oppmøtet i velferdspolitisk komité, som vedtok forslaget, er uheldig.

– Det er ikke bra at bare fem av de ni representantene var til stede da tingets politikk skulle innstilles, innrømmer han.

Det ble stemt over programforslaget om obligatorisk betaling av SAIH-støtte på komitémøtet, og det ble vedtatt å ta forslaget videre til Velferdstinget med tre av fem stemmer. BI-student Ragnhild Nilsen var én av to representanter som stemte imot.

– Jeg tror heller ikke de andre komitémedlemmene var klar over at forslaget var lovstridig, sier Nilsen.

Sammen med jusstudent Dag Vemund Haanæs (Karl Johan-lista) som også sitter i velferdspolitisk komité, leverte hun dissens på forslaget.

– Jeg tror folk kan få en negativ innstilling til SAIH hvis dette forslaget blir vedtatt, mener Nilsen.

Komitéleder i velferdspolitisk komité Karl Ingar Kittelsen Røberg fra De Radikale, vil ikke spekulere i om forslaget blir vedtatt eller ikke, men mener at plikten til å støtte kommer foran prinsippet om individuell valgfrihet.

Leder for SAIH, Kathrine Sund, ønsker heller ikke å innføre obligatorisk betaling av SAIH-støtten.

– Vi er ikke imot en økning i støtten, men det er ikke et ønske fra oss, men vi er imot å gjøre støtten obligatorisk. For oss er solidaritetsperspektivet veldig viktig, sier Sund.