UTEN MOTSTAND: Rektor Eirik Birkeland.

Rektorat da capo

Hvis ingen andre foreslås innen fredag ser det ut til at Eirik Birkeland og Ingrid Maria Hanken får fire nye år i rektorstolen ved Norges musikkhøgskole. Torsdag skal Birkeland og Hanken presentere sitt kandidatur, én dag før fristen til å melde sitt kandidatur går ut.

Hvordan nominere rektorkandidater

• Forslag skal sendes valgstyret sekretær i en lukket konvolutt.
  • Minst tre stemmeberettigete må skrive under på forslaget.
  • For ytterligere informasjon, kontakt knut.jarboÆTTnmh.no.

Fjerde mars velges nytt rektorat på Norges musikkhøgskole (NMH). Så langt ligger det an til å bli «da capo». Eneste foreslåtte kandidater er nemlig de to som allerede sitter i rektoratet i dag.

Nestleder i Studentutvalget ved skolen, Margrethe Fredheim, medgir at det hadde vært ålreit å ha flere kandidater å velge mellom for demokratiets skyld, men mener det ikke er noen krise at det ligger an til å bli samme rektor-toner som tidligere.

– Vi er veldig fornøyd med den rektoren vi har, og synes han er veldig god å samarbeide med. Han setter veldig fokus på studentenes situasjon, og vi har god kommunikasjon, sier hun.

Ikke første gang

Også forrige gang duoen stilte til rektorvalg var de eneste kandidater. I 2005 fikk de to 97,58 prosent av stemmene. 23 prosent av studentene, 63,4 prosent av faglige ansatte og 100 prosent av teknisk-administrativt ansatte stemte.

Birkeland mener tiden har gått fort siden den gang. Derfor går de to for gjenvalg; de har flere prosesser som de vil fullføre, eller i det minste komme videre med. En tydeligere profilering sto sentralt i forrige valgrunde, som han mener at de har kommet godt i gang med. – Vi har valgt tre tydelige innsatsområder: Den medskapende musiker, musikalsk fornyelse og nyskaping, samt forskning om og for høyere musikkutdanning, hvor vi ser oss selv i speilet, sier Birkeland.

Tar ikke en trippel

Birkeland har bakgrunn fra treblåseinstrumentet fagott, deriblant fra Oslo-Filharmonien, og ble i 2005 den første NMH-rektoren med bakgrunn som orkestermusiker.

– Foreløpig er dere eneste kandidater. Hvor er ambisjonene til NMH-ansatte?

– Vi er en forholdsvis liten institusjon og har mange interne diskusjoner på huset. Men vi trekker lasset sammen, og har en god forankring av strategiplanen vår.

Birkeland kan i teorien stille på nytt som kandidat i 2013, etter skolens valgreglement. Men der setter han selv strek:

– Én periode til er nok. Rotasjon er nok bra for både meg og institusjonen, sier han.

Tjuvstarter valgkampen

Rektorduoen Eirik Birkeland og Inger Maria Hanken får anledning til å presentere seg selv før andre eventuelle rektorkandidater. Dermed får de et forsprang i en eventuell valgkamp. Birkeland bedyrer sin uskyld og viser til valgkomiteen.

Ingeborg Hasten, sekretær i valgkomiteen – som har som oppgave å påse at valget går riktig for seg, forteller at dette ikke var meningen.

– Det var i utgangspunktet ikke slik det skulle være, men det var den eneste måten å arrangere møtet på med hensyn til fravær. Fristen for å søke burde vært satt tidligere, sier hun.

– Men hva om en annen kandidat melder seg innen fredag?

– Det får vi ta der og da. Men de må også få muligheten til å presentere seg, sier hun.

Hasten mener prinsipielt det burde vært flere kandidater.

– Vi har informert om muligheten, både til studenter og ansatte, og kan ikke gjøre så mye mer. Det er studentene og de ansatte som må ta hansken videre.