MISNØYE: Kriminologistudentene Elisabeth Glomseth, Frøydis Fremstad Wold og Ingeborg Sandbukt opplevde avvisende og lite imøtekommende studiekonsulenter.

Rådløse veiledere

En ny undersøkelse viser at studiekonsulenter og veiledere på UiO mangler kompetanse.

Studiekonsulenter og veiledere er gjerne nyutdannede, eller masterstudenter helt uten veiledningserfaring, og opplæringsrutinene er svake, viser en undersøkelse gjort for Studentparlamentet (SP) ved Universitetet i Oslo (UiO). Undersøkelsen viser også at UiOs service-erklæring gjerne går i glemmeboka etter første arbeidsdag. Service-erklæringen er et offisielt dokument, tilgjengelig på universitetets nettsider, som viser hva studenten kan forvente av universitetet.

Gråtende studenter

Studie- og forskningsansvarlig Stian Østland i SP mener at det viser at studentene ikke får det de har krav på.

– Dette var et ønske om en bekreftelse på en del synsing fra studenter angående studieveiledningen. Det er skremmende å se at på tross av et tydelig signal fra UiO om at service-erklæringen er viktig, ser det ut til at den blir glemt i praksis, sier Østland.

Frøydis Fremstad Wold sitter i fagutvalget på kriminologi ved Det juridiske fakultet, og kan fortelle om store problemer mellom studenter og konsulenter.

– Vi opplevde at studiekonsulentene var avvisende og lite imøtekommende. Studentene kunne få beskjed om at de var for dårlige til å finne informasjon selv, for eksempel på nett, og at spørsmålene de stilte rett og slett var dumme. I flere tilfeller hadde vi studenter som kom gråtende fra en time med studiekonsulent, forteller hun.

Kasteballer

I rapporten kommer det blant annet fram at studenter opplever å bli kastet frem og tilbake mellom ulike instanser. En oppgitt student sier i rapporten: «Det har vært sinnsykt mye: «Nei, snakk med henne, nei det er ikke oss», og så henvender jeg med dit, og så: «Nei, det er ikke her», og i den derre mølla der da, har jeg vært innom (den aktuelle enheten) også, og de var veldig blide og serviceinnstilte, men de sendte meg bare videre i mølla. (...) Det tok vel nesten en måned da, før jeg fikk alt liksom på det rene.»

Kriminologistudent Wold synes det er bra at Studentparlamentet tar tak i problemet.

– For to år siden fikk vi til et møte med fagutvalget, instituttsjefen og studiekonsulentene, hvor vi fikk uttrykt misnøyen vår. Men det ble ikke bedre.

Først nå har kriminologi fått nye studiekonsulenter, og foreløpig har ikke fagutvalget fått noen klager.

Leder på institutt for kriminologi og rettssosiologi, Kristian Andenæs, var imidlertid godt fornøyd med de to studiekonsulentene som sluttet, og forteller at han i året han har vært instituttleder ikke har hørt noe om saken.

– Men dersom det er noe i påstanden er det svært beklagelig, sier han.

– Ulike forventninger

Østland mener at Det humanistiske fakultet (HF) kan være fakultetet med størst utfordringer, både grunnet den store studentmassen og de mange programmene. Studieleder Gro Enerstvedt Smenes er studieleder på Institutt for arkeologi, konservering og historie. Hun tar rapportens konklusjon om at det kan være ulike forventninger til studentveiledningen til etterretning, og trekker frem at det er forskjell på den personlige veiledningen og den veiledningen studenten kan finne på nett.

– Vi er opptatt av at studentene skal kunne finne enkelt frem selv, og at veiene til informasjon er lette å finne. Dessuten er det viktig at man har en opplæring av nyansatte som gjør at man har UiOs service-erklæring med seg gjennom hele den tiden man er ansatt, sier Smenes.

Østland trekker frem et forslag fra en student som tok del i undersøkelsen. Studenten foreslo en kontrakt mellom studentene og de ansatte.

– Jeg synes det var en spenstig tanke. Det viser seg at studentene og administrasjonen har ganske ulik oppfatning av innholdet i studentveiledningen. Noe slikt kan skape gjensidig forpliktelse og mer realistiske forventninger.

Rapporten er ment som en forundersøkelse, og konkluderer med at videre undersøkelser er nødvendige. Dette skal opp til diskusjon på neste studentparlamentsmøte.