MANER TIL KAMP:Initiativtaker til «Studentaksjonen UiO», Magnus Nystrand, vil aksjonere mot dagens råtne studentdemokrati.

Til kamp mot råttent studentdemokrati

«Studentaksjonen UiO» opponerer mot universitetets vervkåte studentpolitikere og et system «som ikke har utrettet noe«.

Disse stiller til valget som blir holdt 21.-24.april 2009.

• Velferd- og Beboerlisten
  • Blå liste
  • Solidaritetslista
  • Studentaksjonen UiO
  • Realistlista
  • Jus-Lista
  • Liberal Liste
  • Grøn Liste
  • Venstrealliansen
  • SV/HF-lista
  • Sosialdemokratene, medisinsk-odontologisk studentliste og HF-lista har ikke meldt inn navn. Om de får lov til å stille til valg blir opp til valgallmøtet 9. mars.

– Studentpolitikerne er stort sett studenter som er ute etter verv. De har ikke kontakt med studentene, og tar ikke tak i de virkelige problemene som angår studenter, som kutt i undervisning, sier statsvitenskapsstudent Magnus Nystrand. Han er initiativtaker for Studentaksjonen, og hevder dagens studentpolitikere ikke oppfyller forpliktelsene sine.

Nystrand mener studentdemokratiet er råttent, og er ikke imponert over studentparlamentsleder Heine Skipenes.

– Skipenes tok ikke tak i problemet med den latterlig lave valgdeltakelsen, og ble gjenvalgt til en ny periode med fortsatt lav valgdeltakelse, sier Nystrand. I 2007 var deltakelsen 8,9 prosent, og i 2008 9,2 prosent.

– Men det er da studentpolitikere med i Studentaksjonen også?

– Ja, det er noen av oss som har opplevd problemet med kulturen, styringen og feilprioriteringene i Studentparlamentet, sier Nystrand.

Stiller til valg

På tross av forakt for Studentparlamentet (SP), stiller Studentaksjonen med en egen liste til vårens studentparlamentsvalg.

– Kan ikke aksjonen oppfattes som et stunt for å bli valgt?

– Nei, førsteprioritet nå er å mobilisere flest mulig. Hvem som skal stå på denne listen vil bli bestemt gjennom offentlige møter, ikke i lukkede lag. Gjennom dialog med studentene, skal vi endre strukturen i Studentparlamentet. Vi inviterer alle studenter ved universitetet til å delta i Studentaksjonen.

– Studentpolitikere også?

– Er de studenter da?

Skal holde fest

For å mobilisere studentmassen satser de på arrangementer som konsert, fest og appeller. Studentaksjonen vil kontakte studentutvalg og foreninger, samt faglig ansatte, for å fremme sine saker.

– Det er viktig å spille på lag med de faglig ansatte for å få til best mulig undervisning. Uttalelsen i fjor høst fra Jomar Talsnes Heggdal (studentrepresentant i Universitetsstyret, journ. anm.) om at «professorer kan skiftes ut på samme måte som et vaskefirma» sender et uheldig signal, bemerker Nystrand.

Heggdals uttalelser falt i forbindelse med diskusjonen om midlertidige ansattes stillingsvern, der han argumenterte for at fast ansatte i for stor grad blir skjermet for innsparinger.

Benekter broilertakter

SP-leder Heine Skipenes mener at det som preger studentpolitikere, er at de er oppriktige i sitt engasjement.

– Jeg er ikke helt enig med Nystrand, men ser en del av poengene.

– Er studentpolitikere stort sett studenter som er ute etter verv?

– Nei, vi er ikke en gjeng med politiske broilere. Jeg mener at studentpolitikere er genuint engasjerte studenter. SP pleier god kontakt med studentforeninger og utvalg, og satser på å kommunisere best mulig med studentene. Utover våren vil vi stå på for å få opp valgdeltakelsen før valget. Vi forsøker til enhver tid å ta grep for å forbedre oss. Vi tar tak i studenters problemer og leter etter løsninger, sier Skipenes.

Skipenes roser allikevel initiativet.

– Vi trenger engasjerte studenter.

Medisinstudent Petter Risøe satt i SP for protestlista Morbus Medicus fra 2006 til 2007, og mener at studentpolitikernes partitilhørighet kan være problematisk.

– Hva er galt med dagens studentdemokrati?

– Problemet er at de få som er engasjert, ofte henger seg opp i partipolitikk. Studentpolitikere bør representere studentene, ikke ungdomspartiene. Studentparlamentet er for politisert.

Risøe mener at SP vedtar mye uten handling, men at Studentaksjonen kan presse på her.

– De må stå på og følge sakene fra vedtak til handling. Det må pushes og mases for å få gjennomslag, noe vi i Morbus forsto etter hvert. Studentaksjonen får mine beste lykkeønskinger, avslutter Risøe.