TANKEVEKKENDE MØTE: Dato Kakava, Angela Pataraya og Irene Agathodeus er tre av studentene som deltar i ISFiTs dialoggrupper.

Studentdialog for fred

Den internasjonal studentfestivalen i Trondheim har samlet 24 studenter fra tre aktuelle konfliktområder i håp om å skape et fredsbyggende nettverk.

# Den internasjonale studentfestivalen i Trondheim (ISFiT) arrangeres mellom 20. februar og 1. mars i år. Det overordnede temaet under ISFiT 2009 er fredsbygging.

• Dialoggrupper for fred er en vesentlig del av festivalen, og er opprettet med henblikk på å skape en møteplass for studenter som lever i en konfliktsituasjon.
  • Kilde: www.isfit.org

Konfliktområdene

Den georgisk-abkhasiske konflikten

• Etniske abkhasere krevde selvstendighet fra Georgia i 1992, som førte til krigshandlinger frem til 1993 og påfølgende utflytting av georgiere fra området.
  • En russiskstøttet separatistregjering har nå kontroll over 83 % av Abkhasia, mens den internasjonalt anerkjente regjeringen kontrollerer resten.
  • Kypros

• Tyrkia invaderte Kypros i 1974 etter sigende for å beskytte den tyrkiske delen av befolkningen på den nordlige delen av øya.
  • Kypros er bebodd av 18 % tyrkiske og 78 % greske kypriotere. Den nordlige delen av Kypros har erklært seg selv selvstendig, kun anerkjent av Tyrkia.
  • Jerusalem

• Hellig by for jøder, kristne og muslimer. Både israelere og palestinere anser Jerusalem som sin hovedstad.
  • Kilde: Wikipedia.no og Caplex.no

– Det eksisterer ingen fredsprosess akkurat nå, derfor er jeg veldig interessert i å finne nye måter å ta tak i konflikten på, sier Irene Agathocleous (20) fra sør-Kypros. Mandag møttes hun og 23 andre i de nyopprettede dialoggruppene for fred i Oslo, i underkant av to uker før Den internasjonale studentfestivalen i Trondheim (ISFiT) setter i gang. Dialoggruppene er satt sammen av studenter fra Georgia/Abkhasia, Jerusalem og Kypros, som alle har pågående uavhengighetskamp som fellesnevner. I den første delen av oppholdet besøkte studentene blant annet Stortinget, der de fikk stifte nærmere bekjentskap med det politiske systemet i Norge.

Studentene som er på plass representerer etniske grupper som står på hver sin side i de respektive konfliktene. Til tross for dette er de imidlertid opptatt av mange av de samme aspektene ved den vanskelige situasjon de befinner seg i.

– Som flyktning vet jeg mye om hvordan det er å leve med undertrykkelse, og jeg har mye verdifull erfaring å bidra med, forteller Dato Kakava (21), bosatt i Georgia.

Mye på hjertet

Studentene reagerer på måten de ofte fremstilles på som deler av en part i en konflikt. Mange av dem føler derfor et behov for å fortelle sin historie med bakgrunn i sin egen livssituasjon.

– Å følge med i media er ikke nok. Vi må gi konflikten et ansikt og lære av hverandre. Det er også viktig at historietimene ikke får lov til å forfalske virkeligheten, mener nord-kypriotiske Eylem Kanol (23), som får tydelig støtte fra flere av de andre studentene.

– Hva synes studentkollegaer i hjemlandet om at dere deltar i et dialogprosjekt på tvers av tradisjonelle fiendelinjer?

– Noen tror ikke at dialog er nødvendig, de tenker vel at det ikke tjener til noe formål. Men forhåpentligvis kan vi få andre studenter til å se at det nytter, svarer Angela Pataray (21), fra den lille republikken Abkhasia, nær Svartehavet.

Krevende

Både ISFiT-arrangørene og deltagerne i dialoggruppene uttrykker forståelse for utfordringene som kan oppstå når ulike folkegrupper som ligger i konflikt kommer sammen for å kommunisere ansikt til ansikt. Leder for dialoggruppene, Ellen Rykkja Gilbert, mener forutsetningene er både krevende og inspirerende.

– Bare å komme til Norge har vært en utfordring for mange av studentene. Flere av dem har aldri møtt noen fra den andre siden av konflikten, sier Gilbert.

– Det blir viktig å gi dem et verktøy for å bedre kunne kommunisere sammen. Men disse studentene hadde ikke kommet hit om de ikke var interessert i å lære og å bidra, repliserer ISFiT-president Trygve Thorson