MINDRE AV DISSE: Den danske skattekommisjonen ønsker å kutte i antall år studentene skal få stipend.

Vil kutte i studiestøtte

Danske studenter risikerer å måtte ta høyere grad uten stipend om et nytt forslag blir vedtatt.

Skattekommisjonen i Danmark ønsker å kutte tiden man får studiestøtte fra den danske lånekassen, Statens Uddannelsesstøtte (SU), fra seks til fire år. I stedet legger kommisjonen i sitt forslag opp til at studentene kan få studiestøtten de to siste årene av graden som lån. Dette melder avisen Politiken på sine nettsider.

Skattekommisjonen er et utvalg satt ned av den danske regjeringen for å utarbeide forslag til en ny skattereform. Kommisjonen vil samtidig som man kutter i perioden med studiestøtte også senke mellom- og toppskatten. Kommisjonen hevder at de som tar grader som varer lenger enn fire år som regel får jobber som gjør at man tjener godt når de er ferdig utdannet. På den måten drar disse fordel av en lavere mellom- og toppskatt når de har kommet ut i arbeidslivet.

Nå frykter danske studentpolitikere at det nye forslaget vil føre til økte sosiale forskjeller dersom det blir vedtatt.

– Dette er dypt bekymringsverdig for vårt vitenskapssamfunn fordi SU-systemet er til for å gi lik mulighet til utdanning for alle i samfunnet. Dette forslaget er overhodet ikke i tråd med den danske regjeringens ambisjoner om at 50 prosent av befolkningen skal ha en høyere utdanning. Jeg tror at mange i høyere utdanning, dersom forslaget blir vedtatt, vil stoppe utdanningsløpet når de har tatt en bachelorgrad, sier leder i Danske Studerendes Fellesråd Maren Schmith Astrup.

Også leder i Danmarks Socialdemokratiske Ungdom, ungdomspartiet til Socialdemokratene, Peter Hummelgaard Thomsen, er kritisk til forslaget. Han mener det vil bli mindre attraktivt å ta høyere utdanning dersom det blir vedtatt.

– Ingen har jo lyst til å leve av boksemat og havregryn lenger enn høyst nødvendig. Derfor er det meget rart at Skattekommisjonen ønsker å gjøre det enda mindre attraktivt å ta en utdannelse, sier han til Politiken.dk.