SATSER MER: Tora Aasland gir 480 millioner kroner i Regjeringens nye krisepakke. - Jeg er glad for at vi har fått til en så god satsing på høyere utdanning og forskning, sier statsråden til Universitas.

Storsatsing på utdanning i regjeringens krisepakke

Regjeringen gir 480 millioner til forskning og høyere utdanning i sin nye krisepakke. UiO får blant annet penger til oppussing av HF, SV og Domus Medica.

Forskning og høyere utdanning får store tilskudd i Regjeringens nye krisepakke for å motvirke konsekvensene av finanskrisen. Det kommer frem etter at krisepakken ble lagt frem for Stortinget klokken 11 i dag.

Regjeringen bevilger om lag 480 millioner kroner til forskning og høyere utdanning i den nye krisepakken som totalt er på rundt 20 milliarder kroner. Av disse får Universitetet i Oslo (UiO) et tilskudd på 60 millioner kroner. 50 millioner kroner er øremerket til renovering og ombygging av høyblokkene på HF- og SV-fakultetene og Domus Medica. I tillegg får UiO åtte millioner til prosjektering av et nytt utstillingsveksthus på Tøyen, og to millioner øremerket til seks stipendiatstillinger innen matematisk, naturvitenskapelig og teknologiske fag. 40 millioner kroner er dessuten bevilget til et nybygg for et oppdatert datarom på Meteorologisk institutt. Oslo får også bevilget penger til 27 nye studentboliger.

Minister for forskning og høyere utdanning, Tora Aasland, er fornøyd med det hun har fått til i sin del av krisepakken.

– Jeg er glad for at vi har fått til en så god satsing på høyere utdanning og forskning. Dette er ting som i sin natur noe mer langsiktig enn andre mer umiddelbare tiltak som for eksempel skatteletter, og det er egentlig ikke tiltak som passer naturlig inn i en slik kortsiktig krisepakke. Jeg er derfor glad for at vi har fått inn slike forebyggende tiltakt for å forhindre at krisa ikke forsterker seg og øker arbeidsledigheten innen forskning og høyere utdanning, sier statsråden til Universitas.no.

Venter med flere studieplasser

Regjeringen har foreløpig valgt å ikke øke tilskuddene til nye studieplasser i høyere utdanning. Samtidig varsler Regjeringen at dette kan bli aktuelt å gjøre i det reviderte statsbudsjettet som legges frem senere i år når man har sett hvor mange som søker høyere utdanning etter at fristen for søking til høyere utdanning gjennom Samordna opptak går ut 15. april.

– Vi har ikke oversikt over hvor mange som kommer til å søke seg til høyere utdanning nå. Det var litt uten mål og mening da man økte antall studieplasser ved tidligere kriser, og vi har heller valgt å se an hvor mange som søker høyere utdanning denne våren, for så å komme med eventuelle ekstrabevilgninger dersom det er behov for det, sier Aasland.

Universitas skrev i fjor at UiO har et [etterslep på fire milliarder kroner i vedlikehold](1) på eksisterende bygninger og investeringer til nybygg. Selv om Regjeringen med tiltakspakken ønsker å dempe økningen i arbeidsledighet i byggenæringen har Universitetet altså med sine 98 millioner kun fått et tilskudd på rundt 2,5 prosent av det faktiske behovet innen vedlikehold og nybygg.

Aasland mener Regjeringen likevel har gjort mye for å sikre en fortsatt lav arbeidsledighet i byggenæringen.

– Her er det ganske mange milliarder som er gått til kommuner og sysselsettingstiltak. Vi må fordele midlene der det er et umiddelbart behov. Vi vet at det fremdeles er store behov for tilskudd til nybygg og vedlikehold i høyere utdanning, men det er noe vi får ta tak i senere, sier hun.

Fornøyde studentledere

Tiltakene til forskning og høyere utdanning blir møtt med jubel blant studentpolitikerne. De mener det er godt at krisepakken også satser på å gjøre Norge bedre rustet mot fremtidige kriser, i tillegg til tiltakene som gir umiddelbar virkning.

– Midler til oppussing og nybygg er et etterlengtet løft som vil gjøre studiehverdagen bedre for mange studenter. Dette er en kunnskapsrettet krisepakke som også bidrar til å unngå fremtidige nedturer. Skal vi ha noe å leve av når oljen tar slutt er det nettopp nå vi må satse kraftfullt på høyere utdanning, sier lederne i Studentenes landsforbund og Norsk studentunion, Øistein Svelle og Ingvild Reymert i en felles pressemelding.

De er samtidig klare på at de venter en ytterligere økt satsing når revidert nasjonalbudsjett legges frem til våren.

– Når revidert nasjonalbudsjett legges frem i mai må Regjeringen sikre at en eventuell økning i studieplasser fullfinansieres. Allerede i dag er situasjonen anstrengt på universiteter og høyskoler og de kan ikke ta i mot flere studenter uten en betydelig økning i finansieringen, sier Svelle og Reymert.

Heine Skipenes, leder i Studentparlamentet ved UiO er også fornøyd med tiltakspakken. Han mener at man må ha de funksjonshemmede studentene i tankene når man setter i gang rehabiliterings- og byggeprosjektene ved Universitetet.

– Vi er godt fornøyde. Mange av våre bygg trenger sårt oppussing, så dette er nødvendige penger. Nå må pengene brukes smart og til studentretta tiltak, som for eksempel universell utforming.