MÅ SATSE: Leder i Studentenes Landsforbund, Øistein Svelle, og leder i Norsk Studentunion, Ingvild Reymert, mener Regjeringen må gi mer til høyere utdanning for å kunne ta imot en studentboom som følge av økt arbeidsledighet i de økonomiske nedgangstidene.

Krever mer til utdanning i ny krisepakke

Norsk Studentunion og Studentenes Landsforbund mener høyere utdanning bør stå sentralt i Regjeringens kommende finanskrisepakke.

Studentene ble utropt som en av de største [vinnerne da statsbudsjettet for 2009 ble lagt frem i høst](1). Blant statsbudsjettpostene studentene kunne juble over var 220 millioner kroner til 1 000 nye studentboliger og en tilbakeføring av «hvileskjæret».

Leder i Norsk Studentunion (NSU), Ingvild Reymert, leder i Studentenes Landsforbund (StL), Øistein Svelle, mener likevel at det fremdeles må satses kraftig på studenter når Regjeringen 26. januar legger frem sin krisepakke med tiltak for å motvirke effektene av finanskrisen. Blant deres krav er et ytterligere tilskudd studentboligbygging på 200 millioner kroner, slik at man vil kunne bygge totalt 1 800 nye hybler i 2009.

– En satsning på høyere utdanning må være en helt sentral del av enhver økonomisk tiltakspakke. Pakken må inneholde tiltak for å bygge flere studentboliger og ikke minst pusse opp de mange slitne universitets- og høyskolebyggen, sier studentlederne i en pressemelding.

Tidligere har økonomiske nedgangstider og økt arbeidsledighet ført til en økning i studentmassen. Svelle og Reymert mener at Regjeringen nå må øke tilskuddene til høyere utdanning for å kunne ta imot en eventuell studentboom som kommer som følge av finanskrisen.

– Økt arbeidsledighet vil føre til økt antall studenter. Sektoren er allerede sultefôret på økonomiske midler, og det er fullstendig avgjørende å styrke bevilgningene for å kunne gi de nye studentene et fullgodt studietilbud, sier Svelle og Reymert.

Lederne hadde i går møte med Forsknings- og høyere utdanningsminister Tora Aasland for å fremme sine synspunkter. Svelle er fornøyd med møtet, selv om statsråden ikke ville komme noen konkrete løfter.

– Vi fikk gehør for argumentene våre, og det er positivt, sier han til Nova Nyheter.