SATSER PÅ MORGENEN: Med sin nye sendeflate midt i primetime radio-tid håper daglig leder Kjetil Moen og ansvarlig redaktør Anette Holth Hansen i Radio Nova å nå flere lyttere.

Vil spise frokost med deg

Radio Nova satser på å nå deg rett etter du har stått opp.

I dag startet Radio Nova sin nye storsatsing på morgenradio. Med sendetid fra klokken seks om morgenen mandag til fredag håper studentradioen at enda flere vil få ørene opp for den lille radiokanalen.

– Vi håper med denne endringen å nå studentene før de drar på forelesning og lesesalen, sier ansvarlig redaktør i Radio Nova, Anette Holth Hansen.

Mer akademia

Radiokanalen har tidligere fått kritikk for å ikke sende nok stoff med direkte tilknytning til studenter. Universitas’ nyhetsredaktør, Robin Røkke Johansen, hevdet i høst blant annet at radioen kun sender 45 minutter studentstoff i uka, og henviste til kanalens tre daglige studentnyhetssendinger.

Holth Hansen sier at kanalen nå vil satse hardere på stoff med en mer åpenbar tilknytning til studenter, men avviser samtidig at dette kommer som følge av kritikken.

– Det blir en økt satsing på studentrelatert underholdning på morgenen. Vi starter morgenen med Democracy Now, som er et anerkjent amerikansk aktualitetsmagasin og som tar opp store politiske spørsmål, før vi fortsetter med hyggelig morgenmusikk i Morgengymnastikk. Vårt flaggskip denne våren kommer til å være Skumma Kultur som hver morgen vil ta opp kultur med et større fokus på akademia enn vi har hatt tidligere. Det økte fokuset har ingenting å gjøre med kritikken som har kommet, men heller at vi ønsket å sette fokus på deler av akademia som blir oversett i andre radiokanaler, sier redaktøren.

Primetime radio

I tillegg til sendetiden fra klokka 6 til 13 vil kanalen også få nye sendetider på kveldstid. Mandag, onsdag og fredag vil kanalen sende mellom 19 og 01, og på søndager vil sendetiden være fra 7 til 17.

– Endringene i sendetid kommer som et resultat av forhandlinger med RadiOrakel, som vi deler 99,3-frekvensen med. De fleste hører på radio om morgenen og ettermiddagen og vi hadde et ønske om å få sendetid i minst én av disse primetime-periodene for å nå så mange som mulig. Derfor er vi svært fornøyde med at vi fikk sendetid fra klokken seks om morgenen. RadiOrakel ønsket på sin side mer sammenhengende sendeflater og flere timer på kveldstid, og det har de nå fått ved at vi blant annet har gitt fra oss sendetiden etter klokken 13 tirsdag og torsdag, sier Holth Hansen.

Mer til markedsføring

I høst ble det også kjent at Radio Nova måtte kutte i sine utgifter, da Velferdstinget besluttet å senke tilskuddet med 95 000 kroner til totalt 1,2 millioner kroner.

Holth Hansen sier at selv om kanalen med de nye sendetidene vil sende to timer mindre radio i uka, kommer ikke dette som en konsekvens av nedskjæringene fra Velferdstinget.

– Vi er nede i 67 timer i uka nå mot 69 timer tidligere, men denne reduksjonen har ikke så mye å si økonomisk sett. I forbindelse med kuttene fra Velferdstinget har vi heller tatt et ostehøvelkutt over hele fjøla. Vi har dessuten valgt å kutte en stilling som it-ansvarlig og i stedet bruke de nærmere 100 000 kronene vi sparer på dette på markedsføring og nye nettsider, noe som forhåpentligvis gjør at flere vil få øynene opp for oss, sier Radio Nova-redaktøren.