TAR TID: Leder i NSU, Ingvild Reymert, og arbeidsutvalget, har brukt lang tid på å kvalitetssikre økonomirapprten som kom ut på mandag.

NSU mot dundrende underskudd

Norsk Studentunion får et underskudd på 400 000 kroner i 2008. Den dårlige økonomien har ført til at medlemslagene ikke har fått penger de har rett på, og departementet holder tilbake støtten til NSU.

Medlemslagenes penger uteblir:

• *NSU Bergen:* Ifølge lokallagsleder Ben Holan, har medlemslaget mottatt en firedel av det de har krav på i 2008, og de har også noe utestående fra 2007.
  • *NSU Høyskolene:* Har fått over halvparten av det de har krav på for 2008, og har selv bedt om å ikke få de resterende pengene før de er ferdige med omorganiseringen av driften, ifølge lederen for medlemslagets arbeidsutvalg, Lene Hopland Bergset.
  • *NSU NTNU:* Har ikke fått noen av tilbakeføringene for 2008, ifølge lokallagsleder Anne Karine Nymoen.
  • *NSU Oslo:* Har fått omtrent halvparten av tilbakeføringene for 2008, etter dialog med sentralt, iføl-ge lokallagets nestleder Jomar Talsnes Heggdal.
  • *NSU Stavanger:* Har ikke fått noen av tilbakeføringene for 2008, ifølge lokallagsleder Gaute Juveth.
  • *NSU Tromsø:* Har fått omtrent halvparten av tilbakeføringene for 2008, ifølge studentstyreleder Andreas Willersrud.
  • *NSU Ås:* Har en egen avtale med sentralt som går ut på at tilbakeføringene trekkes fra når med-lemskontingenten betales på slutten av året. Dermed blir de ikke påvirket av eventuelle forsinkelser fra sentralt, ifølge studentstyreleder Maja Stade Aarønes.

Norsk Studentunion (NSU) ligger an til å gå med 400 000 kroner i underskudd i 2008. Det skyldes at NSU overvurderte medlemstallet med 1 200, bemannet en ekstra stilling i forbindelse med en permisjon, at arbeidsutvalget (AU) glemte å søke om momsrefusjon og tapte 90 000 kroner, og at AU har brukt 71 230 kroner på en helt ny budsjettpost: «advokatutgifter».

Til helgen skal NSUs landsstyre behandle AUs budsjettforslag. Inge Carlén, leder for NSUs kontrollkomité, er misfornøyd.

– NSU er i en veldig alvorlig økonomisk situasjon. Det er lagt opp til en drift som overskrider inntektene. De har ikke hatt god nok oversikt over økonomien tidligere på året, og har ikke klart å ta innsparingsgrepet, sier Carlén.

Nestleder i NSU, Helge Lundsvoll Andersen, mener at AU har drevet den aktiviteten Landsstyret har lagt opp til.

– Et underskudd på 400 000 er veldig stort. Dette skyldes i all hovedsak ekstraordinære utgifter vi har hatt til blant annet opprydningsarbeidet i økonomien, som Landsstyret ønsket at vi skulle gjøre. Noen av disse tilfellene kunne vi ha vært klar over på et tidligere tidspunkt, hadde vi hatt flere ressurser, sier Andersen.

NSU har et totalbudsjett for 2008 på 8,77 millioner kroner.

Lokallagene mangler penger

På grunn av NSUs vanskelige økonomiske situasjon har medlemslagene ikke fått «tilbakeføringen» sin, penger som skal brukes til aktiviteter lokalt. Med unntak av NSU Ås og NSU Høyskolene, som er et paraplymedlemslag for de vitenskapelige høgskolene i Oslo, har lokallagene kun fått halvparten av pengene de har krav på i 2008, eller mindre penger.

– Fortsetter dette i 2009 kan det bli ille, sier Ben Holan, leder for NSU Bergen, som er rammet.

For å bedre NSUs betalingsdyktighet, har nesten alle lokallagene vedtatt å slå av ti prosent på tilbakeføringene. Alle er med, unntatt NSU Tromsø.

– Vi valgte på prinsipielt grunnlag å ikke gi tilbake penger. Vi ser ingen grunn til å belønne dårlig økonomistyring, sier studentstyrelederen Andreas Willersrud i NSU Tromsø.

Studentparlamentet (SP), UiOs medlemslag i NSU, er det største medlemsslaget i organisasjonen. SP har fått rundt halvparten av tilbakeføringene for 2008. Nestleder i SP, Jomar Talsnes Heggdal, frykter at økonomiproblemene i NSU går ut over studentene.

– NSUs AU foreslår økt medlemskontingent neste år. For oss er det uaktuelt å sette opp semesteravgiften. Skal man gjøre dette, skal det ikke være på grunn av dårlig økonomistyring i NSU.

Statsstøtten tilbakeholdes

NSU skulle levert økonomirapport til Kunnskapsdepartementet innen 15. september, men nå holder departementet igjen et tilskudd på 714 000 kroner, fordi NSU ikke har levert rapporten.

– Det har tatt lenger tid å lage rapporten for å kvalitetssikre innholdet. Sånt tar tid, sier Ingvild Reymert, leder i NSU.

Ifølge Anne Grøholt i Universitets- og høyskoleavdelingen i Kunnskapsdepartementet (KD) fikk NSU i sommer beskjed om de måtte sende inn rapporten til fristen om de skulle få utbetalt støtten sin. Senere fikk NSU en noe utvidet frist, men KD har ennå ikke hørt noe fra studentorganisasjonen og vil nå purre på NSU. Mandag ble økonomirapporten lagt ut på NSUs nettsider. Den stadfester at det ligger an til et underskudd på 400 000 kroner.

90 000 ut av vinduet

NSU gikk i sommer også glipp av rundt 90 000 kroner fordi AU glemte å søke om momskompensasjon for 2008.

– Denne støtteordningen er kjempeenkel å søke om: Man leverer inn et regnskap innen 1. juni, og så får man penger. Det er svært kritikkverdig at de ikke har klart å søke innen fristen, sier Carlén.

I tillegg vedtok AU i mars å bruke inntil 40 000 kroner på advokatbistand, penger Landsstyret ikke har budsjettert for. I økonomirapporten er advokatposten beregnet til 71 230 kroner. Carlén mener dette er kritikkverdig.

– Man kan ikke vedta å bruke penger som det ikke er hjemmel for i budsjettet. De bryter til og med sin egen ramme på 40 000, sier Carlén.

Daværende NSU-leder, Per Anders Langerød, henviser til dagens leder, når det gjelder spørsmål om NSUs innleie av juridisk bistand.

– Vi så at for å gjøre opprydningsarbeidet landsstyret påla oss, var det nødvendig å leie inn ekstern kompetanse, sier NSU-leder Ingvild Reymert.

NSU AU kommer i budsjettforslaget for 2009 med tre forslag til hvordan de kan komme seg ut av den økonomiske knipen: Å øke kontingentene, å fjerne en del av tilbakeføringene til medlemslagene eller å kutte i kostnadene.