Demokratiutvalg skal vekke studentene

Studentparlamentet setter ned et utvalg for å bli bedre til å engasjere studentene. Samtidig er det stor usikkerhet om hva utvalget egentlig kan oppnå.

@fakta:Utvalget består av:

Magnus Worren, Sosialdemokratene

Marte Holten Jørgensen, De Radikale

Benjamin Endré Larsen, De Radikale

Håvard Bjørkedal Øvregård, Moderat gruppe

Ved forrige studentparlamentsvalg stemte kun 11,2 prosent av studentene ved Universitet i Oslo. Den dårlige oppslutningen har lenge vært en bekymring for Studentparlamentet (SP), som nå setter ned et utvalg med mandat til å foreslå endringer for å øke oppslutningen blant studentene på Universitet.

De Radikale, som står bak forslaget om et demokratiutvalg, ønsket i utgangspunktet en gjennomgang av de demokratiske prosessene i studentdemokratiet, blant annet i forbindelse med opprettelsen av Velferdstinget.

– Studentpolitikken har vært preget av en del hemmelighold og delegering av myndighet fra studentene og SP til arbeidsutvalget (AU), noe som har gjort at makta havner på få hender, sier Marte Jørgensen, vara for De Radikale og medlem av demokratiutvalget.

– Svakt mandat

Med noen endringer ble resultatet opprettelsen av demokratiutvalget. Jørgensen mener det nye mandatet er blitt for diffust og savner bevilgninger til en spørreundersøkelse blant studentene, som kan forklare den lave valgdeltakelsen.

– Mangelen på fakta gjør at det fort kan ende opp med å bli et synsedokument som havner i en krok på Villa Eika.

Leder for SP, Eirik Nedrelid, deler ikke Jørgensens bekymring:

– Jeg tror man skal være litt forsiktig med å bruke studentenes penger til en såpass kostbar undersøkelse, før vi vet om det er nødvendig.

– Ikke tydelige nok

Magnus Worren fra Sosialdemokratene var i utgangspunktet i mot utvalget, men er nå selv en del av det. Han innrømmer at SP ikke har vært gode nok på å nå fram til studentene:

– Vi har lagt ned mye arbeid i informasjon, men vi kan vel aldri bli tydelige nok. I utgangspunktet ville vi heller fokusere kreftene på politikken, men nå når utvalget er satt ned er det spennende å se om vi kan finne ut noe som kan bedre studentdemokratiet. Men jeg tror ikke dette utvalget kommer til å løse alle problemer.

Internt utvalg

Demokratiutvalget består kun av representanter fra Studentparlamentet og man har så langt ikke hentet inn personer utenfra til å være med på utredningen. Jørgensen fra De Radikale mener dette er uheldig:

– Jeg tror ikke studentparlamentarikerne alene er de rette til å vurdere hvorfor den jevne student ikke bruker stemmeretten.

Demokratiutvalget skal legge fram resultatet av arbeidet sitt i mai.