Kunnskapens pris

Mot den tyske regjeringens vilje åpner en fersk dom i høyesterett for at statlige universiteter kan ta skolepenger i Tyskland.

Publisert

Forskningsleder Bjørn Stensaker ved NIFU (Norsk Institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning) mener dommen kan gi store virkninger.

– Det kommer an på hvilket nivå de tyske universitetene legger seg på. I USA har vi sett at skolepengene har skutt i været mens universitetenes stipender samtidig har minket. På den måten kan det påvirke den sosiale rekrutteringen til høyere utdanning, sier Stensaker.

Tyske universiteter har slitt med økonomien over lengre tid. En rekke fylker ser skolepenger som en mulighet for å begrense nedskjæringene på sine universiteter. Likevel er det ikke gitt at bedre økonomiske forutsetninger som følge av skolepenger gir bedre studiekvalitet.

– Universiteter som ikke tar skolepenger har tradisjonelt konkurrert i kvalitet og beliggenhet, sier Stensaker.

I Tyskland følger tilskuddene antall produserte vekttall slik som i Norge og ikke antall studenter. Resultatet er at det kan det bli rift om de studentene som avlegger flest poeng. Universiteter som ligger lavt i pris, vil kunne velge studenter fra en større søkermasse.

– Noen universiteter kan da se seg tjent med å ligge lavt prismessig. Dermed kan man få IKEA i høyere utdanning, sier Stensaker.

– Uheldig utvikling

ANSA (Association of Norwegian Students Abroad) frykter at det snart vil svi å studere i Tyskland.

– Utviklingen er uheldig fordi Tyskland er en viktig handelspartner for Norge. Det er viktig at vi utdanner folk som har kjennskap til tysk språk, kultur og mentalitet, sier ANSA-president, Marit Roalsø Sirevåg.

Frykter eliteuniversiteter

Sebastian König (22) er Erasmus-utvekslingsstudent ved Universitetet i Oslo på andre semesteret. Semesteravgiften han betaler hjemme nå er på 120 euro, men utdannelsen hans kan ende opp med å bli atskillig dyrere.

Det har vært antydet at en ny skoleavgift kunne ligge på mellom 500 og 2500 euro i semesteret. Selv ville han vurdere å bytte universitet hvis hans eget kostet mye.

– Jeg kjenner ingen som kunne betale så mye som 2500 euro, selv om de jobber ved siden av studiene, sier König, som frykter at innføring av skolepenger kan skape eliteuniversiteter i Tyskland.