LITE IMPONERT: Universitas' ekspert, Silje Nymoen Karlstuen i Ernæringsstudentenes matopplysning, mener middagene som ble testet er for lite sunn. (Bildet er tatt ved en annen anledning.)

Så mye næring er det i Dagens

Silje Nymoen Karlstuen i Ernæringsstudentenes matopplysning vurderer hvor sunn Dagens på Frederikke og i kantina på NIH var tirsdag 18. november.

Anbefalt næringsinntak per dag:

10-20 % protein

25-35 % fett

<10 % mettet fett

50-60 % karbohydrat

>25-35g fiber

2300 mg natrium

Vitamin C: 75 g

Middag på Frederikke:

Hvitløks- og chillimarinert kylling med salat og ris

Total mengde: 515 g

Ris: 238 g

Kylling med bein og skinn 298 g

Rømme: 20 g

Kyllingsky: 1 sleiv (ca 50g)

Næringsinnhold:

Energi: 641 kcal

Protein: 36,3 g (23 %)

Fett: 25g (35 %), hvorav mettet fett: 9,9g (14 %)

Karbohydrat: 65,7 g (42 %)

Fiber: 2,9 g

Vitamin C: 3 g

Natrium: 1143 mg (trolig mer fordi det er mye i risen)

Vurdering:

Mye salt i maten gjør at man trolig får i seg mer enn halvparten av dagsbehovet i dette måltidet. Det er også sparsomt med vitaminer og mineraler pga de få grønnsakene. I dette måltidet får du ikke engang i deg en av de tre anbefalte grønnsakene om dagen (det anbefales 450g grønnsaker og 300g frukt hver dag). I tillegg er det for mye mettet fett, som er det usunne fettet og for lite av det flerumettete, som er mye sunnere. Kyllingbryst og en alternativ dressing hadde kunnet endret dette. Risen utgjør halve energiinntaket i dette måltidet og det burde absolutt tas bort litt ris og puttet på litt mer grønnsaker. Det er ikke så mye karbohydrat i dette måltidet, men det mangler såpass mye fiber at man kunne hatt en og del mer grønt. Du skal ha i deg minst 25g fiber om dagen og i dette ene måltidet, som skal være det største i løpet av dagen er det kun 2,9g.

Kantina på idrettshøyskolen:

Ovnsbakt sei med salat, smeltet smør og poteter

Total mengde: 368 g

Panert torsk: 146 g

Potet: 153 g

Salat: 55 g

Smør: 1ss (14 g)

Næringsinnhold:

Energi: 593 kcal

Protein, g: 19,5 (14 %)

Fett, g: 34,5 (52 %), hvorav mettet fett: 14g (23 %)

Karbohydrat, g: 48,7 (34 %)

Fiber: 5g

Vitamin C: 10g

Natrium: 1258mg

Vurdering:

Denne middagen er bedre på vitamin C og fiber på grunn av poteten. Allikevel er det fortsatt altfor mye natrium og for lite fiber. Det er også her for lite grønnsaker (55g av de anbefalte 450g/dag). Dessuten er det altfor mye fett og da spesielt mettet fett. Panert torsk har selvfølgelig litt vitamin D (i denne retten 2,9 μg mot 7,5 μg/dag som er anbefalt) og mye av det sunne fettet, men paneringen gjør at det blir mer av det usunne fettet. Det forundrer meg også at porsjonen på idrettshøyskolen var såpass mye mindre enn på Blindern, men det kan være tilfeldig for denne dagen.

Næringsinnhold Grandiosa pizza, 585g:

Energi: 1257 kcal

Protein: 66,7g (22 %)

Fett: 52,6g (38 %), hvorav mettet fett: 32,8g (23 %)

Karbohydrat: 122,3 g (40 %)

Fiber: 11,7g

Natrium: 2773mg

Vitamin C: 18 mg

Vurdering:

Skårer høyest på mettet fett (det usunne fettet) av alle middagene. Dessuten inneholder den litt transfett, som er enda mindre sunt enn mettet fett. Natrium innholdet i hele pizzaen er også over det totale anbefalte inntaket. Med lite grønnsaker og lite fiber er også metthetsfaktoren lav og en pizza utgjør over halvparten av dagens energibehov for de fleste.