BEKYMRET: NVH-rektor Lars Moe tror budsjettkrisen til neste år vil gå utover undervisningen.

Svinedyr sammenslåing

Sammenslåingen med Ås, samt tapte studiepoengsinntekter, gjør at Veterinærhøgskolen står overfor en økonomisk krise.

Neste år må Norges veterinærhøgskole (NVH) bruke enormt med tid og krefter på å kartlegge behovet for rom og utstyr ved det nye universitetet i Ås, ifølge rektor ved NVH Lars Moe. Når de vitenskapelig ansatte tas ut til dette arbeidet, blir studentene de skadelidende.

– Veterinærutdanningen er et omfattende studium, og læringen fordrer en del kontakt med underviserne. Derfor er dette veldig negativt, sier lederen i Veterinærenes Studentutvalg (VSU), Bjørn Wormstrand.

– I regjeringens foreslåtte statsbudsjett ble det satt av 11 millioner til å smøre sammenslåingsprosessen. Kortversjonen er at ingenting av dette er øremerket oss, sa NVH-rektor Lars Moe til forsamlingen på VSUs høstallmøte mandag.

Til dette arbeidet må NVH bruke et sted fra seks til åtte millioner av et allerede belastet budsjett. Skolen har nemlig produsert færre studiepoeng enn forventet, og Moe frykter at tapet i neste års undervisning vil føre til at enda færre poeng produseres.

– Dette er rett og slett en ond sirkel, sier NVH-rektoren, som for tida skriver et brev til Kunnskapsdepartementet (KD) der han søker om ekstramidler.

Kyrre Lekve, politisk rådgiver i KD, kunne ikke kommentere saken utover å si at midler for kartlegging av behov i Ås eventuelt blir tildelt senere.