Gir seminarene en ny sjanse

Institutt for statsvitenskap stripper ikke statsvitenskaps innføringsemner for seminarundervisning ennå, slik instituttledelsen foreslo på styremøtet forrige onsdag.

Publisert

Instituttstyret ved statsvitenskap, som holdt møte forrige onsdag, bestemte seg for å kaste ballen tilbake til programrådsmøtet som holdes torsdag: Seminarundervisningen på innføringsemnene blir ikke kuttet ut ennå. I forrige Universitas ble Institutt for statsvitenskap kritisert for å ikke ha tatt med studentene i kuttprosessen.

– Instituttet tok våre anmerkninger til etterretning og innrømmet at de kunne vært tydeligere og at de kunne vært flinkere til å inkludere studentene, sier leder i Fagutvalget på statsvitenskap, Peter Holme.

Fagutvalget går inn for å heller bruke masterstudenter enn stipendiater og post.docer i seminarundervisningen. Et annet forslag er å gjøre seminarundervisningen frivillig.

– Vi vil også kutte samtlige seminargrupper på frivillige emner, framfor de obligatoriske emnene. Men faget Nordic Politics, som er for internasjonale studenter, vil vi ikke kutte, sier Holme.

Institutt for Statsvitenskap må totalt kutte budsjettene med 1,4 millioner kroner.

Universitas lyktes ikke å komme i kontakt med instituttbestyrer, professor Øyvind Østerud, før avisen gikk i trykken.