Nye boligregler på vent

Alt så ut til at nye tildelingsregler for studentboligene skulle vedtas på mandag, før det ble protestert mot en uforsvarlig saksbehandling.

Publisert

Velferdstinget (VT) skulle mandag vedta nytt reglement for tildeling av Studentsamskipnaden i Oslo (SiO) sine studentboliger. Som Universitas skrev forrige uke, innebærer det foreslåtte reglementet blant annet at kun studenter har lov til å søke om SiO-boliger, og at maksimal botid reduseres fra ti til seks år. Studenter med spesielle behov vil også bli fjernet fra listen over prioriterte søkere. Denne gruppen får etter dagens regler ordinær bolig før andre studenter i boligkø.

Etter at endringsforslaget var lagt fram på VT-møtet, kom det en innvending fra Ingrid Aune (Sosialdemokratene).

– Unnskyld meg, men dette er noe av det viktigste VT driver med. Derfor synes jeg ikke det er forsvarlig å vedta nye regler etter å ha fått høre endringsforslagene ramset opp kun én gang, utbrøt Aune.

Aune ble også irritert over at ordstyrer Christer Gulbrandsen prøvde å avfeie protesten.

Etter at fraksjonene hadde drøftet Aunes argument, sa de fleste seg enige i at et nytt reglement påvirker såpass mange studenter at det ikke kunne vedtas uten grundigere vurdering av endringsforslagene.

VTs arbeidsutvalg, som har foreslått endringene, argumenterte for at den nye foreslåtte strukturen var mer oversiktelig og forståelig for studentene.

– Når vi stemmer for et reglement, må det være innholdet som er viktigst, og ikke strukturen, mente Venstrealliansens Solveig Tesdal.

Saksbehandlingen av endringsforslaget er allikevel utsatt til velferdsseminaret i midten av februar. VT får ny sammensetning i januar.