UPOPULÆRT: Nakenhet på messe.

Realfag populært igjen

STORBRITANNIA: Tiltakene for å få opp interessen for realfag og språk ved britiske universiteter har båret frukt, skriver The Guardian. I 2005 ble det slått alarm fordi søkningen til realfag og språkstudier var dramatisk lav, og siden da har myndighetene satset 350 millioner pund på å redde fagmiljøene. Den finansielle satsingen fortsetter frem til 2010. De to siste årene har det vært sterk vekst i søkertallene til de aktuelle fagene, og ved siste opptak fortsatte trenden med en årsvekst på 8,1 prosent til matematikk, 4,4 prosent til kjemi, og 3,3 prosent til fysikk, for å ta et utvalg. Dette innebærer at for eksempel matematikkfag har økt sin tilsøkning med nesten 30 prosent sammenliknet med det fatale året 2005.

Russlands Ivy League

RUSSLAND: Russlands høyere utdanningssektor skal røskes litt opp i, ifølge University World News. Etableringen av en rekke føderale toppuniversiteter skal bidra til at sektoren får et løft, og inngår i en bredere plan om å forbedre Russlands sosioøkonomiske infrastruktur. De føderale universitetene vil få mer ressurser for slik å sikre god infrastruktur og de beste forskerne. Myndighetene håper planen også vil lede til at russiske universiteter gjør et byks på de internasjonale rankingene, der middelmådige plasseringer så langt har vært et sårt punkt. Russlands høyest rankede universitet på The Times Higher Education-rankingen er i dag Statsuniversitetet i Moskva, som ligger på 183. plass, seks plasser bak Universitetet i Oslo.

Studentnakensjokk traumatiserer kirke

SØR-AFRIKA: Tre studenter må møte i retten tiltalt for blotting og overfall etter at de stormet inn i en kirke uten andre bekledningsgjenstander enn bokser med pepperspray. Dette skriver news24.com. Universitetet i Stellenbosch bekrefter at noen av deres studenter var involvert i hendelsen, og at de undersøker eventuelle tiltak rettet mot studentene. Omtrent 400 kirkegjengere fikk seg en overraskelse da totalt seks personer stormet nakne inn i kirken og sprayet pepperspray på flere medlemmer av menigheten. – Når man er opptatt med å tilbe Gud, og så kommer det en rekke nakne menn inn… Vel, det traumatiserer deg, uttaler pastor Sias le Roux. Morné Bosch, en talsmann for kirken, mener det hele vitner om «et forstyrrende moralsk forfall i visse kretser av det akademiske samfunn».