IKKE BEKYMRET: Siviløkonom-studenten Audun Breder er blant de studentene som har et optimistisk blikk på fremtiden.

Optimistiske studenter

Norske studenter er svært optimistiske med tanke på egen fremtid.

En ny undersøkelse viser at studenter i Norge er blant de mest optimistiske i Europa med tanke på egen fremtidig jobbsituasjon, melder DN.no. I undersøkelsen, kalt The European Student Barometer 2008, som omfattet 90 000 studenter hovedsakelig innen business- og ingeniørfag, kommer det frem at norske studenter anslår å være jobbsøkere i litt over tre måneder, og at de må skrive 11 søknader før første jobb etter endt utdanning er sikret. 56, 5 prosent av de norske studentene tror det vil være relativt uproblematisk å finne jobb.

I undersøkelsen kommer det også frem at norske studenter ikke mener ar lønna ikke er så viktig, så lenge de har en jobb hvor de kan trives og har utviklingsmuligheter. Samtidig kommer det også frem at nordmennene er på topp når det gjelder forventet inntekt. Den gjennomsnittlige norske student forventer å tjene 48 281 euro, eller rundt 416 000 kroner, i året. Kun danskene tror de vil tjene mer enn de norske studentene.

Et lite spørsmålstegn kan imidlertid settes ved undersøkelsen, siden den er utført før finanskrisa slo inn for alvor og bedrifter verden over har måttet sparke ansatte.