FORVALTER: Stiftelsen UNIFOR forvalter UiOs fond og legater som skal gi avkastning til forsknings- og studiestipender.

Har tapt 185 millioner kroner

Men stipendutbetalingene rammes i liten grad.

Dette kunne man fått for 185 millioner kroner:

• 184 stipendiatstillinger.
  • Et helt års pensum for 40 217 studenter.
  • 280 303 plasser i studentbarnehagene (for de med inntekt under 150 000 kroner).
  • Kilder: UHR, SiO og SSB.

UNIFOR

• Ble opprettet i 1993.
  • Forvalter omtrent 200 fond og legater som støtter forskning og utdanning ved UiO og NTNU (NTNU-fond står for 5,9 prosent av midlene i UNIFOR.).
  • Fire prosent av fondets gjennomsnittsverdi deles ut hvert år i stipender.
  • Var verdt 1 299 millioner ved nyttår. Er nå verdt 1 114 millioner kroner.
  • Universitetsstyret ved Universitetet i Oslo ønsker en avkastning på 8,7 prosent i året, så det vokser hvert år.
  • Kilde: UNIFORs årsrapport 2007

Andelsfordeling i UNIFORs «Investeringspool»

• 15,5 % - Direktør Throne Holsts Stiftelse For Ernæringsforskning.
  • 13,9 % - Anders Jahres Humanitære Stiftelse.
  • 11,3 % - Tøyen observatoriefond.
  • 44,9 % - Øvrige UiO-fond.
  • 6,6 % - Nansenfondet*.
  • 5,9 % - NTNU*.
  • 1,9 % - Andre fond.
  • Fond som ikke er underlagt UiO.
  • Kilde: UNIFORs årsrapport 2007

Universitetet i Oslos (UiO) fond og legater som skal gi avkastning til forsknings- og studiestipender har krympet med 14 prosent siden nyttår. Stiftelsen UNIFOR forvalter verdiene, og ifølge daglig leder Hans Jørgen Stang har finanskrisen krympet verdiene med 185 millioner kroner. Ved nyttår hadde stiftelsen verdier for 1,3 milliarder kroner.

– Forskere og studenter vil nok bekymre seg: Hva skjer med utbetalingene? Utbetalingene beregnes fra et gjennomsnitt de siste ti årene. Jeg synes ordningen er genial. Dette er langsiktighet, sier Stang.

I 2007 delte fondene og legatene ut 25 millioner kroner. Og selv om det er grunn til å tro at UNIFORs porteføljeverdi fortsatt vil ha falt drastisk når året er omme, vil neste års stipendutbetalinger i liten grad påvirkes av dette. Den årlige utbetalingen er nemlig fire prosent av den gjennomsnittlige verdien til investeringspoolen de siste ti år.

UNIFOR har de siste ti årene opplevd en sterk vekst, blant annet fordi porteføljen er tilført flere midler fra legater og at avkastningen har gitt tilskudd i investeringspoolen. Investeringspoolens markedsverdi ved utgangen av 2002 var 275 millioner kroner. Ved utgangen av 2007 var verdien 1,3 milliarder kroner. Et tap på 14 prosent vil derfor ha liten innvirkning på utbetalingene.

Stang mener likevel situasjonen er uheldig.

– På børsene er det frykt og panikk som styrer. Det som er viktig er at man er tro mot strategien. Dette har vi laget beregninger for. Vi har laget lavest mulig risiko i forhold til avkastningen vi skal ha.

UNIFOR forvalter pengene på oppdrag fra UiOs universitetsstyre, og har plassert 40 prosent av pengene på børs, 40 prosent i rentepapirer og 20 prosent i alternative investeringer, det vil si eiendom, eller aksjer som ikke er notert på børs.

– Fornuftig strategi

185 millioner kroner er et massivt tap, men Stang mener at UNIFOR ikke burde gjort noe annerledes.

– En kritiker kan si: Ja, dere skulle solgt dere ut i fjor. Ja vel, men når skal jeg kjøpe meg inn igjen? Når kommer bunnen? Empirien viser at du taper mer på å gå ut og inn, enn ved å være der. Det er hva vi baserer oss på.

Marianne Mancini, økonomidirektør ved UiO, får månedlige rapporter om fondets utvikling, og hun vil ikke reagere på at UiOs sparebinge krymper.

– Vi har ikke hatt noen dialog med UNIFOR, og vi har heller ikke gått inn og vurdert situasjonen eksplisitt. Men personlig mener jeg det er en fornuftig strategi å ikke la seg påvirke av kortsiktig nedgang. Enhver aktør i finansmarkedet vil oppleve de samme tingene, og svingninger er normalt.

Mancini mener det bra at UiO ikke er i en situasjon der det må selge.

Sammenlignes UNIFOR med Statens pensjonsfond – Utland, «Oljefondet», kommer UNIFOR greit fra det. Rapportene fra Norges Bank for første halvår viser at Oljefondet har hatt en negativ avkastning på 7,4 prosent, eller 154 milliarder kroner. Rapport for Oljefondets 3. kvartal blir publisert først i slutten av november. Tilsvarende har UNIFOR de første seks månedene hatt en negativ avkastning på 5,58 prosent, en mindre negativ utvikling enn Oljefondet.

Viktig for forskerne

Ole Petter Ottersen er professor ved Det medisinske fakultet og mottaker av årets Jahre-pris, som forvaltes av UNIFOR. Han berømmer ordningen.

– Det er dessverre altfor lite forskningsmidler her i landet, og derfor er UNIFOR-fondene en viktig stimulus for mottakerne og forskningsmiljøene. Støtten bidrar til å profilere UiO og Norge innenfor blant annet medisinske forskningsfelt, og man burde gjøre det man kan for å komme igjennom denne kneika uten å redusere støttens omfang, sier han.

Blant de øvrige fondene og legatene UNIFOR forvalter er Fridthjof Nansens belønning til fremragende forskere et eksempel på de mest kjente.