Stipendiater vegrer seg fra å melde ifra

Kvinner i akademia har spesielt vanskelig for å melde ifra om seksuell trakassering, mener en svensk sosiolog.

Gunilla Carstensen disputerte 14. januar med sin doktorgradsavhandling om seksuell trakassering i akademia. Ifølge Carstensen blir dette problemet særlig komplisert i møte med et akademisk arbeidsmiljø.

– Det spesielle er at stipendiatene jeg intervjuet ikke innrømte at de ble utsatt for trakassering, forklarer Carstensen.

Grunnen er at en akademisk karriere legger veldig opp mot individet. Frykt for å skade karrieren kan gjøre at personer i akademia vegrer seg mot å melde fra om overgrep.

– Dette kan koples til tanken om «sin egen lykkes smed» i akademia, samtidig som det er en forståelse for at dette er den utsattes problem. Det er offeret som skal melde i fra, sier hun.

Tette relasjoner

– Hvordan definerer man seksuell trakassering?

– Det er en vanlig oppfattning at begrepet peker mot fysiske handlinger, men sannheten er at det også dreier seg om mer subtil oppmerksomhet. Det viktigste er hvordan problemet er i praksis – hva som oppleves som ønsket og ikke ønsket oppmerksomhet, forklarer Carstensen.

I 1995 ble det opprettet en gruppe ved Universitetet i Oslo (UiO) rettet mot studenter og ansatte utsatt for seksuell trakassering. Gruppen består i dag hovedsakelig av to kontaktpersoner: Likestillingsrådgiver Lise Christensen og leder ved Sosionomstjenesten, Anne Karine Lie. Helsetjenesten er også med i arbeidet. Christensen er ikke overrasket over at det er stipendiater som er grunnlaget i Carstensens avhandling.

– Den tette relasjonen mellom stipendiat og veileder kan føre til at slike ting oppstår, forklarer hun.

Fremdeles tabu

Fra å være en gruppe med åtte representanter, har den skrumpet inn til tre kontaktpersoner på grunn av liten pågang. Men årsaken til liten pågang er, ifølge Anne Karina Lie, ikke nødvendigvis at seksuell trakassering ikke forekommer ved Universitetet.

– Å bli utsatt for seksuell trakassering er en forferdelig krenkende situasjon som det er vanskelig å åpne seg om, forklarer hun.

Seksuell trakassering er fremdeles tabubelagt; Christensen og Lie får under fem henvendelser i året fra studenter og ansatte ved Universitetet. Samtidig opplyste 11 prosent av et utvalg kvinnelige stipendiater og hovedfagstudenter i en undersøkelse gjort i 1993/94, at de var blitt utsatt for seksuell trakassering.