Stavanger dumper StL

Med 14 mot én stemme sa Stavanger-studentene klart ifra: De ønsker å melde seg ut av StL og inn i NSU.

Da Njål Bele, leder i Studentenes Landsforbund (StL), ringte Universitas for å orientere om resultatet, var stemningen laber i enden av røret.

– Du høres veldig trist ut, er dette en tung dag for StL?

– Jeg er veldig skuffet og det forbeholder jeg meg retten til å være. Dette en tung dag for meg som leder, men vi respekterer avgjørelsen som er tatt. StL har tapt første omgang, men har ikke gitt oss ennå, sier Bele.

Det må to avstemninger til for at en utmeldelse skal finne sted, og dersom Stavanger-studentene også til høsten stemmer for en utmeldelsen, er avgjørelsen endelig og StLs medlemstall vil synke med omtrent 6500 studenter. Inntil videre vil de fortsette å fokusere på at StL har det beste tilbudet til Stavanger-studentene.

– Det er klart vi vil få mindre å rutte med, men det økonomiske perspektivet er ikke det viktigst her. StL har bra med ressurser, sier Bele.

Feirer

– Er dette en stor dag for NSU?

– Absolutt. Dette er en veldig stor dag og en stor tillitserklæring. Vi får muligheten til å representere alle universitetsstudentene i Norge og kan fortsatt kalle oss universitetsorganisasjon. I kveld skal vi feire, sier en opprømt NSU-leder, Jørn Henriksen på telefon fra Stavanger.

– Hvilke konsekvenser vil dette få for NSU?

– Vi får ett nytt bein å stå på, og vi får muligheten til å lære mer og få kompetansemessige innspill fra en institusjon. Det blir spennende å følge med på hvilke utfordringer det nye universitetet møter. Stavanger har nye fagretninger som vi må ta hensyn til. Denne utfordringen tar vi på strak arm.

– Hvorfor er NSU den beste organisasjonen for Stavanger?

– Vi representerer alle andre universiteter. Universitetsstudenter møter mange like utfordringer, og derfor tror vi at UiS vil være tjent med oss.

Henriksen understreker at det er den nye kompetansen UiS tilfører NSU som er viktigst for organisasjonen, og at det økonomiske kommer i andre rekke. NSU-lederen ønsker ikke kommentere hvorfor NSU er bedre for Stavanger enn StL.

Blandede følelser

På tross av at et ad hoc arbeidsutvalg (AU) i Stavanger, stemte for StL stemte Studentparlamentet for NSU. Studentstyret, sa seg da enig med Parlamentet og går inn for å jobbe mot et samarbeid med NSU.

– Parlamentet mener NSU har en bedre lokal fokus enn StL. De mener videre at NSU er bedre enn StL både politisk, faglig og internasjonalt, sier Maria-Karine Aasen-Svensrud, leder for STOR og medlem av AU.