Penger for intelligens

Publisert

FRANKRIKE: Franske myndigheter melder at høyere utdanning og forskning blir deres topprioritet i statsbudsjettet for 2009, skriver University World News. Økningene i bevilgningen til sektoren blir på 1,8 milliarder euro, noe som vil gi en totaloverføring på 24,16 milliarder euro. Tross denne økningen, på 6,5 prosent, har 900 jobber gått tapt blant forelesere og forskere. Den økonomiske satsingen på universitetene kommer i kjølvannet av president Nicolas Sarkozy sitt valgkampløfte om å «bevæpne Frankrike til det verdensomfattende slaget om intelligensen».

Universitet for Facebook

STORBRITANNIA: Det å bruke Facebook for å få nye venner på universiteter gjør studiestarten lettere, melder The Guardian. Den interessante konklusjonen er gjort ved University of Leicester, som har gjennomført en undersøkelse på området. Undersøkelsens funn illustreres med den ferske matematikkstudinen Charlotte Wright, som meldte seg inn i en gruppe for faget sitt, og en for studentbyen. – Jeg er ikke så bekymret for å være helt alene i en ny by lenger, uttaler hun i gladsaken.

Naken mot hæren

SØR-KOREA: Da en militærparade durte gjennom Gangnam-distriktet i Seoul, fikk de seg en utilslørt overraskelse, skriver The Hankyoreh. Jusstudenten Kang Ui-seok spratt frem, kliss naken, i en protest der han krevde nedleggelse av hæren. Den 22 år gamle studenten fra Seoul National University ble prompte arrestert for opptrinnet, etter å ha veivet med blant annet et falskt våpen laget av snacks, og han er nå under tiltale for blotting. Studenten forklarer at han kledde seg naken for å symbolisere nedrustning (!), og det iøynefallende opptrinnet ledet til at paraden ble omtrent et halvt minutt forsinket. Politiet opplyser at han frem til eksponeringen hadde ligget gjemt i en nærliggende grøft i over tolv timer.

Virus mot studenter

USA: 200 studenter ved University of Southern California har blitt forgiftet av et smittsomt magevirus, melder Associated Press. Kilden til smitten er ikke identifisert, men viruset har siden helgen forårsaket diaré, oppkast og magekramper hos de rammede. Universitetet melder at undervisningen går som planlagt, og henstiller studenter og ansatte om å unngå sosialisering med andre så lenge epidemien pågår.