IKKE NYE SKILT: ILOS får ikke penger fra arbeidsmiljøpotten til å skifte ut skiltene i denne korridoren.

Ville skilte med arbeidsmiljøpotten

Som et tiltak for å bedre arbeidsmiljøet ville Institutt for litteratur, områdestudier og europeiske språk bruke 100 000 kroner på nye skilter i korridorene.

Tiltakene mot mobbing

*Institutt for/Innvilget kroner/Tiltak*

• litteratur, områdestudier og europeiske språk (ILOS): 230 000 (søkt 410 000 ) Møbler til møterom, redusere mobbing, kompetanseutvikling, revisjon av rutinebeskrivelser, faglige arrangementer.
  • kulturstudier og orientalske språk (IKOS): 210 000 Dialogseminar, kurs i prosjektstyring, overføringsseminar fra nytt til gammelt instituttstyre, lederopplæring
  • lingvistikk og nordiske sturier (ILN): 190 000Utvikling av mentorprogram, seminar for undervisningskoordinatorer, kurs i møteledelse, inspirasjonsseminar.
  • arkeologi, konservering og historie (IAKH): 140 000Klargjøring av roller, utvikling av felleskultur, besøk av miljøer som har vært gjennom endringsprosesser, innovasjon.
  • musikkvitenskap (IMV): 125 000 Seminar for alle ansatte, opplæring i styrearbeid, faglig sosialt forum, kurs i tidsplanlegging, kurs i dialoger, faglige kurs.
  • filosofi, idé- og kunsthistorie og klassiske språk (IFIKK): 100 000 Coaching i personalsamtaler, faggruppeseminarer, seminar for studiekonsulenter, ledelse og fagkoordinatorer.
  • medier og kommunikasjon (IMK): 75 000 Delvis dekning av alle seminarer.
  • Midler til studiesektoren ved HF: 530 000 Kurs i tidsplanlegging for studiesektoren, seminarrekke om arbeidsmiljø, organisasjonskart.
  • Totalt: 1 780 000 kroner

Det humanistiske fakultet (HF) har nå innvilget 1 780 000 kroner til tiltak som skal forbedre arbeidsmiljøet ved fakultetet, etter fjorårets undersøkelse som viste at 12,5 prosent av alle HF-ansatte føler seg mobbet.

Alle de sju HF-instituttene fikk gjennomslag for alt de søkte om, bortsett Institutt for litteratur, områdestudier og europeiske språk (ILOS). De håpet på nye korridorskilter, og søkte om 100 000 kroner av potten øremerket til å bøte på mobbing og bedre arbeidsmiljøet ved fakultetet.

– Ville bedret internkommunikasjonen

Instituttleder Per Winther innrømmer at det var optimistisk å prøve å få midler til skiltprosjektet.

– Vi var fullt forberedt på at vi ikke kom til å få gjennomslag, sier Winther, som mener at skiltprogrammet kunne ha forbedret internkommunikasjonen i korridorene.

Instituttet søkte korridorskilter med en stykkpris på 15 000-20 000 kroner. HF avslo skiltmidler fordi det ikke hørte hjemme i prosjektet.

– Teknisk avdeling har ansvar for skiltene. Om vi skal sette opp nye skilter, gjør vi det i så fall for hele HF, og ikke som en del av prosjektet for arbeidsmiljø, sier fakultetsdirektør Anne Ma Eide.

ILOS fikk også avslag for at en del av potten skulle gå til å videreutvikle «velferdsarrangementer av typen vinsmaking, ostegalla [og] utflukter».

– Alle tiltak som er innvilget penger er så vidt meg bekjent nye tiltak. ILOS fikk ikke gjennomslag her fordi det var snakk om å videreutvikle et arrangement, sier Eide.

På tross av at nye penger til skilt, vin og ost uteble, er han fornøyd.

– Vi fikk god uttelling, og var faktisk det instituttet som ble innvilget mest penger, sier Winther, godt fornøyd med de 230 tusenlappene.

Møbler mot mobbing

– En del av summen går til nye møbler. Hvorfor vil dette forbedre arbeidsmiljø- og mobbeproblematikken?

– Fordi de skal brukes til en ny møteplass for ansatte, noe som har vært etterspurt lenge, sier Winther.

Ellen Dalen, leder i fagforeningen Norsk Tjenestemannslag ved Universitetet i Oslo (UiO), er skeptisk til tiltakene HF har satt i gang.

– Å sitte og fisle med møbler til et møterom blir bare småtteri. Man må ta tak i de strukturelle problemene, sier Dalen.

Hun mener at mobbingen ved HF og resten av UiO egentlig skyldes at ansatte utelates når avgjørende beslutninger tas, spesielt med tanke på Prosess faglige prioriteringer.

– Det er lett å tolke angrep på fag som angrep på person. Folk som har viet hele sitt liv til et vitenskapelig område vil oppfatte det som mobbing når noen avlyser faget med en pennestrek, sier Dalen.

Hvorvidt tiltakene hjelper, kommer fram i 2010, da fakultetet etter planen skal gjennomføre en ny medarbeiderundersøkelse.