Stemmer ut dyr

Publisert

USA: Semesterstarten leder til mange triste avskjeder, særlig for de som drar hjemmefra og atskilles fra sine katter og hunder, melder The Boston Globe. Men universitetet Massachusetts Institute of Technology (MIT) vet råd. MIT har satt av visse studentboliger for studenter med kjæledyr, for slik å øke trivselen til studerende med pelskledde sjelefrender. Velkomsten av de hårete små skjer riktignok på visse vilkår, for eksempel at de må kastreres, bo innendørs, registreres ved universitetet (med navn og bilde), og aksepteres i en anonym stemmegivning blant de andre beboerne. Tross meldinger om en aktiv papegøye, har fugler i stor grad blitt stemt ned, mens de fleste katter har vunnet avstemningen.

Høyere andel studenter

SPANIA: Spanias negative befolkningsvekst har lite å si for antallet som studerer, skriver University World News. For ti år siden var omtrent 750 000 spanjoler i riktig alder til å starte på høyere utdanning, mens tallet i dag har sunket til 450 000. Likevel har tallet på førsteårsstudenter ligget jevnt på omtrent 300 000, til tross for at ungdomskullene har blitt omtrent 40 prosent mindre. Ti år tilbake kom spådommene om at spansk høyere utdanning ville gå inn i en krise på grunn av mangel på studenter, men spådommen er altså gjort til skamme ettersom andelen som tar høyere utdanning har utliknet virkningene av sviktende fødselsrate. Årsakene skal være innføringen av lengre obligatorisk skole, og flere og bredere fagtilbud ved universitetene.

Flere studerer

GLOBALT: Høyere utdanning blir mer og mer vanlig, viser OECD-rapporten «Education at a Glance 2008». Blant de 30 OECD-landene er det nå 57 prosent av avgangselevene fra videregående skole som velger høyere utdanning, mot 37 prosent i 1995. I Australia, Finland, Island, Polen og Sverige velger hele tre fjerdedeler av avgangselevene å studere ved et universitet eller en høyskole. Samfunnsfag, forretningsfag og jus utgjør de mest populære fagene.

Flere skal studere

TANZANIA: Tanzania har satt seg som mål at 12 prosent av befolkningen skal ha høyere utdanning innen 2015, skriver The Guardian. Det innebærer en kraftig vekst fra dagens 3,5 prosent, og for å nå målet kreves det store investeringer i blant annet infrastruktur og flere læresteder rundt omkring i landet. Lokomotivet er Tanzanias Open University, som etablerer læresteder flere og flere steder, og som nå har et studenttall på 40 000.