UTKASTINGSTRUET: LOs representant ved Universitetet i Oslo, Sigrid Sofia Kleiva-Gramstad, i kontorhjørnet hun disponerer på Villa Eika.

Viser LO døren

Arbeidsutvalget til Studentparlamentet vil kaste LOs studentveileder ut fra Villa Eika.

Siden 2006 har LO hatt kontorplass i Villa Eika én dag i uken for å gi råd og veilede studenter om rettigheter og plikter i arbeidslivet. Sosialdemokratene var med på å få på plass ordningen, og leder Ole A. Gjerde er ikke nådig mot forslaget om å kaste fagforeningen ut av Villa Eika:

– Dette oppfatter jeg som en politisk handling, og det forbauser meg at de nå vil avvikle noe av det mest fornuftige som foregår der nede.

Leder i Venstrealliansen, Thomas Tallaksen, mener det er mer enn god nok plass til at LO kan få beholde kontoret sitt i Villa Eika.

– Her skviser man ut et tilbud som faktisk betyr noe, og holdningen er lite offensiv. Hvis det er slik at tilbudet blir lite brukt, så burde Studentparlamentet bidra til å skape mer bevissthet hos studentene om tilbudet framfor å kaste dem ut, mener Tallaksen.

LOs representant ved Universitetet i Oslo (UiO), Sigrid Sofia Kleiva-Gramstad, sier at hun jevnlig får henvendelser fra studenter i treffetiden på e-post og telefon, og vil gjerne opprettholde samarbeidet med Studentparlamentet.

– Veldig mange studenter blir grovt utnyttet, og vår spisskompetanse på unge deltidsmedarbeideres rettigheter i arbeidslivet er et meget viktig tilbud for studentene, sier hun.

Nestleder i Studentparlamentet, Jomar Talsnes Heggdal, som har skrevet forslaget om å avvikle ordningen, vil at plassen skal frigjøres til datamaskiner, flyers og eget kopirom. Målet er å få i gang mer studentaktivitet, og å rendyrke Villa Eika som et sted for studenter.

– Det er viktigere for oss å tilrettelegge for studentaktivitet enn at LO skal ha kontoret. Vi har registrert at aktiviteten er liten, og ser derfor ikke hvorfor LO skal prioriteres foran de andre foreningene ved UiO, sier Heggdal.

Studentparlamentet skal på møtet førstkommende torsdag avgjøre om ordningen skal avvikles.