JOBBER MYE: Hele 61 prosent av oslostudentene har jobb ved siden av studiene, viser en ny undersøkelse. Bildet viser Marit Torseth som jobber deltid i klesbutikk ved siden av studiene i rettsinformatikk. (Arkivfoto: Jo Straube)

Bruker 46 timer i uka på studier og jobb

Studenter bruker nesten ti timer mer i uka på studier og jobb enn resten av befolkningen, viser en ny undersøkelse.

Studenter bruker til sammen nesten ti timer mer på studier og arbeid enn resten av befolkningen. Mens en vanlig norsk arbeidstager ifølge Statistisk Sentralbyrå jobber rundt 37,5 timer i uka bruker en gjennomsnittlig heltidsstudent 33 timer på studiene og 13 timer på arbeid hver uke, melder Aftenposten. Tallene kommer frem i en ny undersøkelse som er utført av Synovate MMI på oppdrag for Postbanken.

Oslostudenter leser minst – jobber mest

I undersøkelsen, som er utført blant 225 studenter i Oslo, Bergen og Trondheim, kommer det samtidig frem at oslostudenter er de studentene i utvalget som bruker minst tid på studiene, med 28 timer mot 32 timer i Bergen og hele 37,7 timer i Trondheim. Til gjelgjeld er det flere studenter i Oslo som jobber ved siden av studiene enn i de andre byene. Her har hele 61 prosent av studentene deltidsarbeid, mot kun 24 prosent i Trondheim.

NSU-leder kritisk til undersøkelsen

I studentundersøkelsen kommer det også frem at studenter tjener vesentlig mer enn tidligere. Sammenlignet med en tilsvarende undersøkelse fra i fjor tjener studenter hele 37 prosent mer i 2008 enn i 2007, med en gjennomsnittslønn på rundt 5500 kroner i måneden. Det vil si en inntektsøkning på hele 18 000 kroner i året fra i fjor.

Ingvild Reymert, leder i Norsk Studentunion, mener at inntektsøkningen blant studentene ikke nødvendigvis vil si at studentene har fått bedre levekår.

– Fra andre undersøkelser vet vi at studenter står svakt økonomisk. Når kostnader til bolig og mat har økt så mye, er det åpenbart at det blir enda trangere å være student, sier NSU-lederen til Aftenposten.

Hun mener også at størrelsen på utvalget gjør at det går an å stille spørsmålstegn ved holdbarheten til undersøkelsen.

– Utvalget er lavt og det er vanskelig å se tendenser ved oppbrudd av tallene.

Seniorkonsulent i Synovate MMI, Kathrine Steen Andersen, forsvarer imidlertid undersøkelsens pålitelighet.

– Vi har ikke mulighetene til å intervjue alle studenter, og har valgt ut de største studiestedene i de største byene. Resultatene må dermed tas for det de er. Utvalgssammensetningen tilfredsstiller de kvalitetskrav som det er rimelig å stille ved undersøkelser med dette formål, sier Steen Andersen til Aftenposten.