GLEMT: Studentarrangementer på steder som ikke er fremkommelige for rullestolbrukere som Mia Andrea Jacobsen, skaper hindre for inkludering.

Glemte rullestolbruker

For andre gang fikk funksjonshemmede Mia Andrea Jacobsen beskjeden som betydde at hun ikke fikk være med på den tradisjonsrike bli-kjent-hytteturen på sosialantropologi.

– Jeg ønsker at medstudentene mine skal bli kjent med Mia, ikke bare hun som sitter i rullestol, sier masterstudent i sosialantropologi Mia Andrea Jacobsen.

Som ny student på Blindern måtte hun sitte hjemme mens de andre studentene dro på hyttetur for å bli bedre kjent i regi av instituttet, fordi hytta var ufremkommelig for en rullestolbruker. Instituttet lovet bot og bedring og Jacobsen inviterte heller medstudentene sine på middag. Nå, som ny masterstudent sto enda en hyttetur for tur, denne gangen arrangert av masterstudenter på tredje semester. Stedet ble Tannlegehytta, som også var vanskelig tilgjengelig med rullestolen.

– Det kom som et sjokk at jeg heller ikke denne gangen skulle få være med, sier Jacobsen, og presiserer at hun ikke ønsker å klandre noen medstudenter eller instituttet for det som har skjedd, bare rette fokus på situasjonen slik at det ikke skjer igjen.

– Universitetet i Oslo sier de er opptatt av universell utforming, da må det gjelde alle aspekter ved studietilværelsen. Medstudenter er ikke vant til å tenke at handicapede også vil og kan være med når det er tilrettelagt. Derfor er det spesielt viktig at jeg er med, sier hun.

Tar tak i saken

Nina Alnes Haslie, leder for hyttekomiteen for masterstudenter ved sosialantropologi, forteller at hun er fryktelig lei seg for den situasjonen som har oppstått.

– Da vi begynte å planlegge turen visste vi ingenting om Mias situasjon, og Tannlegehytta var det alternativet som var ledig i den tidsperioden som passet best med timeplanen ellers, sier hun.

Etter et møte mellom instituttet og studentene tirsdag, er situasjonen nå løst. Den planlagte hytteturen er skrinlagt og byttet ut med et arrangement hvor tredjesemesterstudentene forteller om sine erfaringer fra feltarbeid, og som avsluttes med et sosialt arrangement. Hyttetur blir det også, men senere på høsten, på en hytte som er tilrettelagt for rullestolbrukere.

– Hva skulle vært gjort for at denne situasjonen ikke oppsto i det hele tatt?

– Det har vært en informasjonssvikt. Instituttet informerte ikke om at det var studenter med særskilte behov. Vi spurte heller ikke, men det ansvaret skal først og fremst ligge på instituttet, sier Haslie.

Lover bedring

Instituttet støttet i utgangspunktet hytteturen med 8000 kroner. Nå økes denne støtten, hvis det er nødvendig for å finne en hytte som er tilrettelagt alles behov.

– Fra instituttet sin side ønsker vi et universelt og inkluderende studentmiljø, og studentene har stått på hardt for å finne løsninger i denne saken, sier Jenny Nordnes, kontorsjef ved Sosialantropologisk Institutt.

– Har ikke dere et ansvar for å informere studenter som arrangerer slike arrangementer at det er studenter med særskilte behov?

– Vi vil selvfølgelig passe på så lignende situasjoner ikke skjer igjen, sier Nordnes.

Jacobsen selv tror man har kommet fram til en god løsning for saken, men er lei seg for at det ikke blir tur da det først var planlagt, og håper ingen er sinte av den grunn. Hun presiserer at hun har god kommunikasjon med instituttet ellers, og at hun også sosialt er hun en fornøyd student.