VIL HA ÅPENT LENGER: Leder av Studentforeningen Lennart A. Lie- Havstein og utvalgs- og prosjektansvarlig Erlend Bjella Sæther foran Studentenes Hus, med refleksjonen av solsiden i glasset.

Vil servere lenger

Det er duket for ny kamp om BI-pubens åpningstider.

BI-studentenes ølstue, Studentenes Hus, gir ikke opp kampen om skjenking til 02.30. Universitas skrev om konflikten i fjor, og den gang bestemte bydelsutvalget at tappingen skulle stanse 00.30. Flere klager på støy fra naboer er bakgrunnen for innskrenket skjenke- og åpningstid. Men BI-studentene har anket avgjørelsen, og fortsetter kampen for BI-nærmiljøet: «Skal man kunne opprettholde intensjonen om samling av alle BIs aktiviteter i Nydalen, er det viktig at studentene har muligheter for sosiale aktiviteter og fellesskap» argumenterer advokat Tom Medalen på vegne av puben.

For mens beboerne kjemper for nattesøvnen, kjemper BI for å opprettholde et tilbud de mener er svært viktig for de 7000 studentene som er tilknyttet læringsstedet.

– Vi er fortvilet over at bydelen først tilrettelegger for at vi som en stor utdanningsinstitusjon skal kunne etablere oss i Nydalen, for deretter å ta fra oss de samme forutsetningene, sier leder av Studentforeningen Lennart A. Lie-Havstein.

De siste årene har det vokst opp mange nye boligblokker i området mellom Handelshøyskolen BIs lokaler og Studentenes Hus, noe som fører til at omliggende bygg må ta flere hensyn. Radisson SAS i Nydalen står også i fare for å få innskrenket skjenketiden sin, selv om hotellet ikke har fått noen klager på støy.

– Det er et paradoks at Nydalen på den ene siden skal være et sentrum for studenter og næringsliv, samtidig som vi lokalpolitisk skal betraktes kun som et boligområde, sier Lie- Havstein.

En innskrenkning i åpningstidene vil være kroken på døra for Studentenes Hus, da halvparten av deres omsetning foregår etter klokken 24.

– Vi har prøvd å få til en dialog med beboerne både skriftlig og muntlig, samt at vi flyttet fadderuken og rebusløp bort fra Solsiden for å imøtekomme beboernes ønsker, utdyper Lie- Havstein.

26. mai i år besøkte næringsetaten i Oslo kommune Studentenes Hus. Musikken holdt da et høyere lydnivå enn det som spilles til vanlig i lokalene, samtidig som dørene mot Solsiden ble åpnet. Det ble da fastslått at bruset fra elven overdøvet musikken og at støy fra lokalene derfor ikke kan være et problem, minnes Lie-Havstein.

Men nabo Tone Rostrup ser ikke musikken som det verste.

– Det er viktig å understreke at det ikke er musikken som er det største problemet, men primært skrik og rop etter stengetid som holder oss våkne. Siden dette ikke blir bedre, må vi ta tak i dette på den eneste måten vi mener vil fungere, nemlig ved å kutte i skjenketidene, sier hun.

Uenigheten mellom studentene og naboene i boligfeltet på Solsiden i Nydalen er ikke satt på sakskartet ennå, men den forventes behandlet av byrådet i løpet av høsten.