Kan ha svindlet Lånekassen for 65 millioner

Lånekassen ser seg nødt til å innføre faste bostedskontroller, etter at stikkprøver viser at 4,5 prosent av studentene har fått stipend ved å oppgi falsk boligadresse.

Publisert

Studenter som bor hjemme i studietiden, men som oppgir at de er borteboere kan ha svindlet Lånekassen for så mye som 65 millioner kroner, viser tall Dagsavisen har fått tilgang til. Dette kommer frem etter at Lånekassen har gjennomført stikkontroller blant tusen av de totalt 43.000 studentene som har bostedsadresser nær sine foreldres hjem.

– Dette er meget alvorlig. Det er alvorlig at studenter oppgir falske opplysninger til oss, og det er alvorlig overfor de ærlige studentene. De uærlige studentene tar fra fellesskapet, og undergraver hele ordningen med studiefinansiering, sier informasjonssjef i Lånekassen, Astrid Mjærum til Dagsavisen.

NSU-lederen positiv

Stikkontrollene er foretatt ved at de Lånekassen har bestemt seg for å kontrollere har fått tilsendt et brev hvor de blir bedt om å sende kopi av leiekontrakt, eller bevis på at de eier leiligheten de bor i, for at Lånekassen på den måten skal kunne være sikre på at studentene virkelig bor et annet sted enn hos sine foreldre.

Leder i Norsk Studentunion (NSU), Ingvild Reymert, sier til avisen at hun er positiv til at Lånekassen nå innfører faste kontroller for å luke ut synderne, men advarer samtidig mot å innføre et alt for stramt regelverk.

– Vi har et eksempel med en jente i Bergen som var for sent ute med dokumentasjon, og ble regnet som hjemmeboer. Det er viktig at vi ikke får et alt for rigid regelverk, slik at det går ut over dem som faktisk bor borte, sier NSU-lederen.

Nektet studiestøtte permanent

I artikkelen kommer det også frem at en liten gruppe studenter har blitt nektet studiestøtte for all fremtid, etter å ha jukset systematisk over en lengre periode. De studentene som har blitt tatt i stikkontrollene som er gjennomført mister rettighetene til studiestøtte i ett år, og får i tillegg omgjort borteboerstipendet de har mottatt mens de har bodd hjemme til lån.