SPORLØST BORTE: 17 bachelorvitnemål forsvant sommeren 2006. -- Dette skjedde i en kaosperiode, sier Aashild Ramberg.

Rotet bort vitnemål

Sommeren 2006 forsvant søknadspapirene til 17 masterstudenter. Papirene inneholdt personnummer og karakterer, men først to år senere har studentene fått beskjed om glippen.

- Sånt skal selvfølgelig ikke skje, uavhengig av persienneskift. Kontorsjef Beate Kværnes Langset.

Nå må bachelorvitnemålene sendes inn på nytt for at studentene i det hele tatt skal få utstedt mastergraden i Peace and conflict studies (PECOS) ved Universitetet i Oslo (UiO).

Maria Alte, en av studentene som fikk personlige papirer rotet bort, er egentlig ikke overrasket.

– Siden vi begynte på programmet har informasjonen vært mangelfull, og organisatorisk sett har det vært ustrukturert. Skylden hviler ikke på de ansatte, men på det at programmet er relativt ferskt og mangler ressurser. Dette virker uproft. For det første er det utrolig at søknadspapirene har blitt borte, og for det andre at det har tatt så lang tid før vi har fått beskjed om dette. Man skulle tro at kvalitetssikringen var bedre.

MISTET PAPIRENE: Randi Solhjell

Også masterstudent Randi Solhjell er oppgitt over rotet.

– For å si det pent, så lurer jeg jo på hva som har skjedd med papirene. Det er ganske utrolig. Du tenker at ting skal være standardiserte, men det er de altså ikke, sier hun.

Søknadspapirene inneholdt personnummer, noe som i verste fall kan føret til identitetstyveri.

– Rotete studieopplegg

– Da en student henvendte seg til meg våren 2007 for å få en kopi av vitnemålet sitt, kunne jeg ikke finne det. Jeg fant bare søknadspapirene til studenter som hadde fått avslag eller som sto på venteliste, men ingen av dem som hadde fått opptak høsten før. Vi hadde en stor leteaksjon, hvor vi gikk gjennom alle kontorer og lette i kjelleren, forteller Aashild Ramberg, programkoordinator for masterprogrammet PECOS. Hun beklager det som har skjedd.

Til vanlig er Ramberg administrativt ansvarlig, men hun hadde permisjon da papirene forsvant.

– Dette skjedde i en kaosperiode, da det ble montert persienner i Eilert Sundts hus. Alle i administrasjonen ble på kort varsel kastet ut av kontorene sine i 7. etasje og inn i et møterom i 8. etasje, sier hun.

Kontorsjef Beate Kværnes Langset mener programmet har gode rutiner for håndtering av skjemaer, men at dette var en glipp.

– Sånt skal selvfølgelig ikke skje, uavhengig av persienneskift, sier hun.

Informasjon to år etter

Det er først nå studentene på PECOS har fått informasjon om søknadspapirene som gikk tapt sommeren 2006, selv om dette ble oppdaget allerede våren etter. Ramberg forklarer dette med at hun hadde hatt svangerskapspermisjon og trodde skjemaene var registrert.

– Jeg har sendt ut informasjon om dette nå, fordi fakultetet har instruert oss om at dette må være på plass, så vi ikke utsteder mastervitnemål til noen som ikke har fullført bachelorgraden, sier Ramberg.

– Kan sensitive personlige opplysninger om studentene ha kommet på avveie?

– Dette er offentlige opplysninger. Personnummer er ikke hemmelige, og vitnemål er offentlige papirer. Personer med ondt i sinne kunne nok ha utnyttet dette, men det er usannsynlig at uvedkommende har fått tak i papirene og misbrukt opplysninger. Det måtte i tilfelle være internt ansatte, for kontorene står aldri åpne, påpeker Langset.

– Vi har en makuleringsboks hvor vi tilintetgjør sensitive opplysninger. Håpet vårt er at søknadspapirene havnet der. Men i verste fall kan de ha havnet i papirsøpla, sier Ramberg.

– Ikke akseptabelt

Ove Skåra, informasjonsdirektør i Datatilsynet, mener UiO må sørge for at en rutinesvikt som dette ikke skjer igjen.

– Personnummer er beskyttelsesverdig og skal ikke spres unødig for uvedkommende. Det er i seg selv kanskje ikke veldig stor fare for identitetstyveri, men dette er ikke allikevel ikke akseptabel behandling av personopplysninger, sier han.

– Det er ikke hyggelig å vite at ens vitnemål og personnummer er spredt i hytt og vær, selv om mange nok reagerer mest på at karakterene deres kom på avveie, legger Skåra til.

Også tidligere har UiO blitt kritisert for lemfeldig håndtering av personnummer. I april i fjor skrev Universitas at 3400 personnumre til studenter og ansatte ved Det medisinske fakultet lå fritt tilgjengelig på nett grunnet en glipp fra universitetet. Året før kom det frem at universitetet ved en feil hadde publisert persondata for 5300 ansatte.