Kraftig etterspørsel etter høyt utdannede

En ny rapport viser at etterspørselen etter folk med høy utdannelse vil øke kraftig i de neste 17 årene. Særlig folk med bachelorutdanning vil være etterspurt.

Publisert

Har du akkurat begynt å studere pedagogikk, økonomi eller et realfag? Da er du sannsynligvis sikret arbeid i mange år fremover. For ifølge utdanningsrapporten [Tilbud og etterspørsel etter arbeidskraft etter utdanning, 1986-2025 (pdf)](1) skrevet av Statistisk Sentralbyrå (SSB) vil folk med utdanning fra universiteter og høgskoler være sterkt etterspurt i mange år fremover.

Trenger flere med bachelor

Særlig pedagoger, økonomer og folk med realfagsbakgrunn vil være sterkt etterspurt frem mot 2025, men det vil også være en økning i etterspørselen etter høyt utdannede innen de fleste andre fagretninger.

Ifølge SSB vil særlig folk med bachelorutdanning være de mest etterspurte på arbeidsmarkedet i årene fremover. Samtidig anbefaler SSB myndighetene å øke utdanningskapasiteten på bachelorgrader for å kunne møte den økende etterspørselen i årene fremover.

Universitas satte tidligere i år fokus på at blant annet [HF-fakultetet ved Universitetet i Oslo kutter i ressurssene til bachelorstudiene](2), og prodekan Gro Bjørnerud Mo uttalte i forbindelse med dette at hun ikke var sikker på hva man kunne bruke en bachelorgrad til. Samtidig har frafallsprosenten på flere bachelorstudier ved universitetet vært svært høy.

Verdifull realfagskompetanse

Også folk med mastergrad kommer til å være sterkt etterspurt frem mot 2025. Antallet arbeidstakere med mastergrad antas å øke med over 60 prosent.

Forskningsleder Roger Bjørnstad sier til Forskning.no at folk med høy realfagsutdanning vil være svært verdifulle i arbeidsmarkedet i fremtiden.

– Antall sysselsatte med utdanning innenfor realfag vil fortsatt være i sterk vekst. Denne gruppen blir i løpet av få år trolig den største blant dem med høy universitetsutdanning, sier han.