FLYTTES: Til Bunnpris.

Posten forlater Blindern

4. november blir det Post i Butikk hos Bunnpris, men ikke alle posttjenestene kan gjøres av dagligvarebutikken.

– Posten sorterer all den innkommende posten, så dette blir vi nødt til å løse på en ny måte, sier Frode Meinich, direktør ved Teknisk avdeling ved Universitetet i Oslo.

Så langt har universitetet betalt Posten rundt 140 000 kroner i året for å gjøre sorteringsjobben.

– Blir det dyrere å gjøre det selv?

– Jeg tror ikke utgiftene vil øke, men noen ansatte får litt endrede arbeidsoppgaver. Vi må uansett fortsette med ombæring av post og håndtering av internpost.

Meinich er i utgangspunktet ikke negativ til en ny postløsning.

– Det gir mulighet for nytenkning. På lang sikt ser vi på muligheten for å skanne posten og distribuere den elektronisk. Det er teknologisk mulig, miljøvennlig og ressursbesparende, sier han og utdyper:

– Men i høst må vi uansett få på plass en ordning tilsvarende dagens. Det er ikke bestemt hva som skal inn i Postens fraflyttede lokale, men hvis det ikke huser en postsorteringstjeneste vil det være naturlig å vurdere en annen servicefunksjon.

Posten mener at Bunnpris-samarbeidet gir bedre tilgjengelighet.

– Åpningstiden øker med 35 timer i uka, forteller informasjonssjef i Posten Norge, Anne Christine Olsen.

Ifølge Posten vil også Postbankens minibankterminal bli fjernet med nedleggelsen.