VIDEREFØRER: I juni besluttet styret å videreføre kontrollutvalget, som en forsterkning av innsatsen for å rydde opp i manglende økonomistyring. Men styret er fortsatt det besluttende organet, mener Bjørneboe.

– Studenter mister innflytelse

Studentrepresentant Thomas Tallaksen reagerer på at Universitetsstyret forlenger en løsning han mener tar makt fra studentrepresentantene.

- Mangelen på innflytelse i budsjettprosessen var en av grunnene til at studentrepresentantene ikke fikk stoppet kuttene i undervisningen. Thomas Tallaksen, leder i Venstrealliansen og tidligere Universitetsstyrerepresentant.

Kontrollutvalget

• UiO har hatt problemer med personal- og lønnssystemet, noe som har medført at mange universitetsansatte ikke har mottatt lønnen sin i tide.
  • UiO har fått underkjent regnskapet tre ganger de siste ni årene.
  • På grunn av dette, samt gjentatt regnskapskritikk fra Riksrevisjonen, nedsatte universitetsstyret et kontrollutvalg i mai 2007.
  • De eksterne styremedlemmene Egil Myklebust, Paul Chaffey og Øystein Olsen dannet et utvalg som skulle vare en kort periode, for å få oversikt over situasjonen. I sommer ble perioden forlenget.

Dårlig økonomistyring ved Universitetet i Oslo (UiO) gjør det nødvendig med en egen kontrollgruppe som går gjennom sakene før resten av styret, mener et flertall i Universitetsstyret. Flertallet har stemt for at kontrollgruppen hvor bare noen av styremedlemmene sitter og som opprinnelig var midlertidig, har fått forlenget mandat. Studentrepresentant i styret Thomas Tallaksen var blant mindretallet som stemte mot en forlengelse.

– Forlengelsen bidrar til en uheldig rolleblanding mellom administrasjonens saksforberedende rolle og styrets kontrollfunksjon, sier Tallaksen.

Han mener det er uheldig at enkelte styremedlemmer er tungt inne i saker som skal opp. Det innebærer en maktforskyvning internt, mener han. Ingen studentrepresentanter sitter i kontrollgruppen.

– Uheldig for tilliten

– I fjorårets budsjettprosess fikk styret i liten grad påvirke utfallet, og det meste var lagt fra administrasjonens side. Denne mangelen på innflytelse var en av grunnene til at studentrepresentantene ikke fikk stoppet kuttene i undervisningen. Jeg mistenker kontrollutvalget for å ha vært fortløpende orientert om budsjettet, og for å ha hatt mulighet til å komme med innspill. At styremedlemmer sitter igjen med denne typen mistanker er selvsagt uheldig for tilliten i styret, og dette er også noe av problemet med kontrollutvalget, sier Tallaksen.

Ønsker rolleavklaring

Tallaksen mener UiO bør spørre seg selv hvilken rolle kontrollutvalget egentlig var tiltenkt.

– Når et utvalg av styrerepresentantene gis mer direkte innflytelse flyttes makt, og tillit brytes ned, mener han.

Universitetsdirektør Gunn Elin Bjørneboe forsikrer at budsjettet overhodet ikke tas opp med kontrollutvalget, fordi det ikke er en del av deres mandat.

– Alle styremedlemmer har innsyn i alt og vi diskuterer ingenting annet med utvalget enn det som er innenfor deres mandat, sier Bjørneboe.

Hun understreker at kontrollutvalget er ment som en forsterkning av innsatsen for å rydde opp i universitetets problemer med lønnsutbetalinger og regnskapsføring.

– Men det betyr ikke at styret ikke selv tar ansvar. Det er styret som er det besluttende organet, påpeker Bjørneboe.