Frykter barnehagekutt

SiO frykter at den nye finansieringsmodellen for samskipnadens velferdstilbud vil gå ut over studentbarnehagene.

Publisert

I fjor overførte Kunnskapsdepartementet (KD) 44,8 millioner kroner til Studentsamskipnaden i Oslo (SiO) – inklusive en fast årlig sum på 2,4 millioner fra den såkalte Post 74, som blant annet omfatter studentbarnehagene til SiO. Nå skal finansieringsmodellen reformeres, ved å overføre det generelle finansieringsansvaret for barnehager over på kommunen, og bort fra staten. Post 74 vil imidlertid opprettholdes, men vil ikke lenger innebære en øremerket sum til SiO, slik det har vært frem til nå. I stedet blir det en felles pott som skal fordeles hvert år mellom alle landets studentsamskipnader.

Regnestykket blir dermed en sum av den enkelte kommunes overføringer – i SiOs tilfelle Oslo kommune – samt størrelsen på Post 74 i statsbudsjettet.

– Situasjonen er at i 2008 er det for første gang ikke en øremerket pott til studentbarnehager. Vi vet ennå ikke hvor stor andel av Post 74 SiO får i 2008, sier Lisbeth Dyrberg, administrerende direktør i SiO.

Det er derfor knyttet stor spenning til hvor mye penger SiO får av regjeringen over neste års statsbudsjett. Dyrberg vil ikke spekulere i hvordan KD vil prioritere, men sier at det er viktig med forutsigbarhet for studentene. Samtidig presiserer hun at studentene ikke blir rammet på kort sikt av disse beslutningene.

– I SiO sitt budsjett for 2008 er det forutsatt samme økonomiske rammer for

studentbarnehagene som i 2007. Det betyr at foreldrebetalingen i utgangspunktet ikke

økes for høsten 2008, sier hun.

Hun mener imidlertid det er viktig at KD gir studentsamskipnadene svar om økonomiske rammer så tidlig som mulig.

– Studentbarnehager er et viktig utdanningspolitisk virkemiddel. Vi er avhengige av forutsigbarhet for å tilby gode studentspesifikke tiltak. Derfor er det klart vi ser frem til en forhåpentligvis positiv avklaring, sier hun.

Nashira Christensen studerer bachelor i pedagogikk ved Universitet i Oslo (UiO), og har sin datter i studentbarnehagen ved Blindern.

– Jeg er opptatt av det blir rettferdig fordeling mellom studentbarnehagene per barn, sier hun.

Christensen er i dag veldig fornøyd med tilbudet datteren får, men ber innstendig om at regjeringen bevilger mer penger til studentbarnehagene.

Hun påpeker at hun ikke er oppdatert på denne saken, men håper at studentbarnehagene og personalet får rimelige rammer.

– Jeg er spesielt fornøyd med personalet som jobber her. Jeg håper de ikke må gå ned i lønn hvis det blir mindre tilskudd, sier hun.

KD vil ikke kommentere saken overfor Universitas.

– Eventuelle endring av finansieringsordningen for studentbarnehager vil komme i forslag til statsbudsjett, som i år legges frem 7.oktober. Det er ikke aktuelt å kommentere om det arbeides med mulige endringer før budsjettet legges frem, sier seniorrådgiver Karin Stenstrup i KD.