KRETA: Hit skal Studentparlamentets Arbeidsutvalg en uke for å planlegge sin egen avgang.

Sydentur over semesteravgiften

Knapt to måneder før valgperioden utløper reiser det avtroppende Arbeidsutvalget i Studentparlamentet en uke til Kreta for å holde seminar – på din regning.

Det er vanskelig å få konsentrert seg og få gjort ting i fellesskap på Villa Eika. - Signhild Stave Samuelsen, avtroppende medlem i Arbeidsutvalget.

– Dette er noe av det drøyeste jeg har hørt på lenge, sier Torkel Nybakk Kvaal, tidligere studentparlamentsmedlem og representant i universitetsstyret.

Tidligere har Studentparlamentet (SP) pleid å gjennomføre bortimot en måneds overlappende arbeid med både de nyvalgte og de avtroppende medlemmene i Arbeidsutvalget. Dette for at det nye Arbeidsutvalget skal få mulighet til å samkjøres og bli kjent, og å få opplæring i arbeidet av de avtroppende representantene.

Det nåværende Arbeidsutvalget velger å i tillegg arrangere et seminar kun for de avtroppende medlemmene. Seminaret vil finne sted på Kreta, i perioden 18.-25.mai. Både opphold og reise dekkes av Studentparlamentet – og dermed av studentenes semesteravgift. Studentparlamentet får sin pengestøtte fra Velferdstinget. Velferdstinget får store deler av sine inntekter fra semesteravgiften som betales inn av alle studenter som omfattes av Studentsamskipnaden i Oslo.

– Trenger å komme oss bort

Signhild Stave Samuelsen, medlem i Arbeidsutvalget, mener at Kreta-turen er helt nødvendig:

– Vi skal ta en oppsummering av året som har gått, og planlegge overlappet med det nye Arbeidsutvalget, sier hun.Samuelsen forteller at de ønsker å gjennomføre en evaluering for å kunne gi det nye Arbeidsutvalget et godt grunnlag.

– Hvorfor må dere reise bort for å gjøre det?

– Det er vanskelig å få konsentrert seg og få gjort ting i fellesskap på Villa Eika. Man må komme seg bort for å få mulighet til å samle Arbeidsutvalget i ro og mak, sier hun.

– Hvorfor valgte dere å dra til Kreta?

– Dette var først og fremst på grunn av økonomiske hensyn. Vi snakket om å dra til Riga i noen dager, men fant ut at det rett og slett ville bli billigere å ta en ukes pakketur til Kreta, sier Samuelsen.

Thomas Tallaksen, nestleder i Studentparlamentet og medlem av Arbeidsutvalget, mener dette er en helt forsvarlig måte å bruke pengene på.

– Vi har behov for en litt mer uformell setting. Vi håper at denne turen kan gjøre at vi får frem den gode praten som oppsummerer året, sier han.

– Respektløst

Nybakk er svært skeptisk til Studentparlamentets praksis.

– Dette vitner om total mangel på respekt for de studentene som betaler semesteravgiften.

Nybakk mener uansett at det er drøyt å reise til Kreta, men at turen kunne forsvares til en viss grad dersom den hadde foregått i begynnelsen av Arbeidsutvalgets valgperiode. Å ta denne turen en måned før representantene går av mener han derimot er uhørt.

– Det høres jo ut som om de tar seg en ukes sydenferie på studentenes regning, sier han.

Turen vil ifølge Tallaksen komme på rundt 9000 kroner for alle de fem representantene.

Prioriteringer

Fredrik Refsnes, leder for Velferdstinget, mener at spørsmålet om hva Studentparlamentet bruker penger på er et spørsmål om prioritering fra deres side.

– Vi legger oss ikke opp i Studentparlamentets pengebruk, sier han.

Han medgir imidlertid at han ikke ønsker å innføre lignende praksis i Velferdstinget:

– I Velferdstinget ville vi ikke prioritert å bruke pengene våre på den måten. Vi kommer ikke til å ta en Kreta-tur, for å si det sånn, sier han.

– Men vil dette få konsekvenser for den fremtidige støtten til Studentparlamentet?

– Det er det for tidlig å si noe om.